Espanjalaiskuljettaja Nicolas Terol on johtanut sarjaa alusta lähtien, mutta Avant-AirAsia-Ajo -tiimin ranskalaisässä Johann Zarco on iskeytynyt kutkuttavasti enää 12 pisteen päähän, kun kaudesta on jäljellä seitsemän osakilpailua.
– Elämme todella tärkeitä ja mahdollisti ratkaiseviakin aikoja, kun kahdeksan päivän sisään ajetaan eri mantereilla kaksi osakilpailua, eli Indianapolis ja heti perään San Marinon GP Misanossa, sanoo tallipällikkö Aki Ajo.
Lopullisen läpimurtonsa parrasvaloihin puhkonut Zarco on kiirehtinyt Derbi-pyörällään kolmessa edellisessä, Mugellossa, Sachsenringilla ja Brnossa ajetuissa kilpailuissa kussakin kakkoseksi.
Isoja pisteitä heti Qatarista alkaen katkeamattomasti tehtailleen Zarcon vauhti ja itseluottamus ovat korkealla tasolla, vaikka se ensimmäinen ja muutaman kerran jo aivan hilkulla ollut avausvoitto onkin antanut odottaa vielä itseään.
– Zarco ja muut tiimin jäsenet eivät ajattele päällimmäisenä tuota voittoa, vaan kaikki työ tähtää mahdollisimman hyvään sijoitukseen ja sen kautta korkeisiin pisteisiin. Tärkeintä on ajaa kausi ehjästi loppuun asti, triplaa mielivä Ajo evästää Zarcoa jo kahden mestaruuden kokemuksella.
Paluun tekevä Folger täydentää viisikon
Laajalla rintamalla operoiva suomalaistalli saa Indyssä jalkeille Jonas Folgerin paluun myötä jälleen täyden viiden kuljettajan miehistön.
MM-pisteissä viidentenä oleva Red Bull Ajo Motorsportin saksalainen Aprilia-kuljettaja Folger joutui jättämään voimattomana edellisen, Brnon radalla Tshekissä ajetun osakilpailun väliin terveydellisten syiden vuoksi.
– Folger tutkittiin Brnon jälkeen perusteellisesti kotimaassaan, eikä mitään vakavampaa onneksi löytynyt. Hän on nyt valmis testaamaan kilpailukuntonsa, vahvistaa Ajo.
Uransa ensimmäistä MM-osakilpailuvoittoa sateisessa Silverstonessa kesäkuussa juhlinut Folger odottaa hyvää tulosta Brnon pettymyksen jäljiltä.
– Olen iloinen siitä, että olen toipunut näinkin nopeasti. Perjantain ensimmäinen harjoitus Indyssä on jo erittäin tärkeä myös itseluottamuksen palauttamisen kannalta. Toivon tosiaankin, että pystyn nousemaan Indianapolisissa taas sille tasolle, mitä minulta odotetaan, toteaa Folger.
Uusi asfalttipinta hehkuu kuumana
Epävakaat olosuhteet ovat seuranneet MotoGP-karavaania paria poikkeusta lukuun ottamatta kuin hai laivaa. Indianapolis on tuomassa toivotun muutoksen tähän tahtiin.
– Hellettä riittää ja sääennusteet ovat luvanneet vastaavaa keliä koko viikonvaihteeksi. Näyttäisi siltä, että pääsemme ajamaan kaikki kolme päivää kuivalla kelillä, odottaa Ajo.
Ajo Motorsportin ensimmäisenä mestaruusvuotena, eli 2008 MotoGP-sarjaan tulleen Indianapolisin 4,2 kilometrin mittaisen radan ikävin piirre on ollut sen röykkyisyys.
– Nyt pomppuja on vähemmän, kun rata on saanut uuden päällysteen mutkien 5-16 välille. Asfaltointi on tosin enemmän sellaista amerikkalaistyyppistä, joka ei vedä aivan vertoja vastaavalle Euroopassa, muotoilee Ajo.
Osittain legendaarisella ovaalilla ajettava Indianapolisin MotoGP-rata ei lukeudu sarjan nopeimpiin estradeihin.
– Paljon mutkayhdistelmiä ja suhteellisen hidasta. Tämä on tosi tekninen rata, luonnehtii tallipäällikkö Ajo.