Konnevedellä autotallissa kilpamoottoripyöriä rakentaneesta Kari Vehniäinen Racingista on vuosikymmenessä kasvanut yli 1000 neliön liiketiloissa toimiva jyväskyläläinen monipuolinen moottoripyöräalan yritys.
Huikeat 25 Suomen mestaruutta jääradalla ja ratamoottoripyöräilyssä voittanut Kari Vehniäinen tunnettiin kilpailu-urallaan ”milli-villenä”, jonka laitteet olivat aina viimeisen päälle siistejä, huollettuja ja säädettyjä. Menestys ei tullut sattumalta. Vehniäinen ei lähtenyt kisamatkoille kokeilemaan toimiiko laitteet, vaan ne purettiin kilpailujen välissä muttereiksi, huollettiin ja vaihdettiin kaikki kuluvat osat. Loppuaika käytettiin oman kunnon kohottamiseen ja oikeiden säätöjen miettimiseen. Kilpailuihin lähdettiin vain ajamaan kilpaa ja menestymään. Sama tarkkuus leimaa tekemistä myös nyt, kun mies johtaa omaa nimeään kantavaa moottoripyöräliikettä Jyväskylässä. Puhutaan sitten vaihtopyörien kunnostamisesta tai katumoottoripyörien huollosta, niin Vehniäisen vaatimustaso firman tekemisiin on pedanttiudessaan korkea. Huolto on yrityksen toiminnassa merkittävässä osassa, mutta myös käytettyjen ja uusien moottoripyörien kauppa kasvaa koko ajan, ja mukana on myös mönkijä- ja sähköpolkupyörien edustuksia.
-Tuntuuhan se joskus vähän tyhmältä käyttää vaihdossa tulevan offroad-pyörän kunnostamiseen 1500 euroa ennen kuin se päätyy myyntiriviin, mutta haluan olla varma pyörän toimivuudesta ennen kuin myymme sen uudelle asiakkaalle.
Kari Vehniäinen Racingin (KVR) tarina sai alkunsa Konnevedellä, kun Vehniäinen ja Jarkko Minkkinen rakentelivat kilpapyöriä Minkkisen autotallissa. Pian vuokrattiin suuremmat tilat ja toiminta laajeni koko ajan. Jossain vaiheessa homma kasvoi niin, että Vehniäinen katsoi aiheelliseksi siirtyä Konnevedeltä Jyväskylään, ja Minkkinen jäi Konnevedelle keskittyen koneistustöihin.
Seuraava suuri askel seurasi, kun KVR osti Nurmi MP:n toiminnan ja mukana tuli BMW-merkkihuolto. Tämä oli samalla merkittävä laajennus kilpa- ja offroad-pyöristä katupyörien suuntaan. Katupyörien määräaikaishuollot olivat aikaisemmin lentokonehuoltoupseerina toimineelle Vehniäiselle myös asia, jossa piti opetella täysin uusia toimintatapoja.
-Kilpa- ja sotilaspuolella on vähän erilainen maailma, kun siellä puretaan vehkeet muttereiksi ja kasataan takaisin ilman suurta kiirettä, mutta katupyörien määräaikaishuollossa pitää tehdä lyhytaikaisempia ja nopeatempoisempia huoltoja jopa tunnissa ja asiakkaan odottaessa.
BMW-merkkihuoltoa Vehniäinen pitää yritykselle erittäin tärkeänä asiana.
-Se on hyvä merkki, Bemareilla ajetaan paljon ja omistajat haluavat pitää ne hyvässä kunnossa. Myös BMW pitää hyvää huolta asiakkaistaan, sillä takaisinkutsuja tehdään tarvittaessa jopa 10 vuotta vanhoihin pyöriin. Lisäksi Bemareita tulee huoltoon varsin laajalta alueelta, koska valtuutettuja merkkihuoltoja on harvassa.
Aikaisemmin yritykselle tärkeä ratamoottoripyörien rakentaminen vähentynyt, ja osaltaan siihen vaikuttaa myös sääntömuutokset. Monessa luokassa ajetaan nykyisin lähes vakiopyörillä, niin tarvetta rakentamiselle ei ole yhtä paljon kuin ennen. KVR:lle tuleviin kilpapyöriin tehdäänkin nykyisin usein iskarihuoltoja tai vianhakuja, ja Vehniäisen kilpailutausta useilla eri merkeillä antaa tähän hyvän lähtökohdan ja asiakkaat luottavat yrityksen tekemiseen.
Katupyörien huollon myötä mukaan on tullut entistä vahvemmin myös rengasmyynti ja renkaiden vaihtotyö. Renkaanvaihdoille yritetään myös jättää tilaa huoltotöiden väliin, ettei asiakkaan tarvitse puhjenneen renkaan tai edessä siintävän matkan takia odottaa viikkoja renkaanvaihtoa. Päämerkkeinä rengaspuolella ovat Michelin, Pirelli, Dunlop ja Metzeler. Kaikilta merkeiltä ei tietenkään voi olla hyllyssä kaikkia kokoja, mutta tässäkin Vehniäisen oma kokemus auttaa.
-Harvoin tulee eteen tilanne, että hyllyssä on rengas mutta se ei kelpaa asiakkaalle. Kyllä valtaosa asiakkaista luottaa siihen renkaaseen, jota hänelle suosittelemme.
Kari Vehniäinen on seurannut yritystoiminnan kautta myös kivijalkakaupan ja nettikaupan kehitystä.
-Siinä 2018 tienoilla kaikki olivat kovastikin menossa nettikaupan suuntaan, mutta nyt näyttää siltä että kivijalkakauppaa on taas alettu arvostaa enemmän. Jos kivijalassa on tavaraa, sen saa heti mukaan, ja tarvittaessa myös asennettuna.
Nykyisten katumoottoripyörien laatua Vehniäinen pitää hyvänä, ja arvelee että määräaikaishuollot tekemällä niillä ajaa pitkälti yli 100 000 kilometriä, jopa kakkosella alkavia lukemia.
-Öljynvaihtohuollot tehdään yleensä hyvin ajallaan, mutta jotkut lintsaavat vuosihuolloista, ja sitten ihmetellään kun tulee vikoja kesken ajokauden. Kannattaa käyttää se satanen tai kaksi siihen vuosihuoltoon, sillä usein varmistaa huolettomat kilometrin ajokauden aikana, neuvoo Vehniäinen lopuksi.
Lue laajempi artikkeli Kari Vehniäinen Racingista Biken numerosta 2/2022, joka on jo irtonumeromyynnissä.