Ylikantolan startti kisaan onnistui hyvin ruudusta 23. Hän ohitti heti startin jälkeen kuusi kilpailijaa nousten kymmenen kuljettajaa käsittäneeseen kakkosryhmään.
Ylikantolan kova kaatuminen sijoittui takasuoran jälkeisiin nopeisiin kaarteisiin. Ylikantola ajoi rajulla vauhdilla ajautuen kanttarin päälle ja sieltä vielä maalatulle alueelle, jossa takapyörän pito irtosi.
Ylikantola sai ensin pyörän rauhoittumaan, mutta vauhtia oli niin paljon, että pidon loppuminen oli raju ja pyörä otti maasta kimmokkeen. Ylikantola jäi ensin pyörän alle ja Honda lensi silminnäkijöiden mukaan ilmassa turva-alueen seinään.
Ylikantola oli tajuton, kun hänet vietiin ratasairaalaan. MBH Honda Racingin tiiminjohtaja Erkki Tapanisen mennessä katsomaan Ylikantolaa ratasairaalaan, niin kuljettaja oli jo tajuissaan.
Ylikantola ei muistanut tapahtuneesta mitään. Hänellä oli rajussa kaadossa paljon onnea, koska mitään vakavampia vammoja ei ratasairaalan tutkimuksissa löytynyt. Lääkärin mukaan hetken tajuttomuudesta johtuva muistinmenetys palautuu yleensä kohtuullisen pikaisesti.
Ylikantolan kanssa oli ollut puhetta harjoitusten ja aika-ajon jälkeen kyseisistä nopeista mutkista siinä mielessä, että ne voisi ajaa 5-vaihteella läpi.
Tapaninen tarkisti, mikä vaihde oli ollut päällä, kun pyörä tuotiin tiimin tiloihin. Päällä oli ollut 6-vaihde, mikäli ratahenkilökunta ei ollut koskenut vaihteeseen pyörää vietäessä pois. Kaarteessa ollutta vauhtia voi vain arvailla, jos Ylikantola taittoi matkaa siinä vaiheessa suurimmalla vaihteella.
– Harmillista, että hyvän kauden ajaneen Joonan kausi päättyi tällä tavalla. Mutta tietenkin hyvä, että kaatumisesta ei aiheutunut vakavampia vammoja. Tämä tapahtuma taas osoittaa lajin vaarallisuuden, toteaa Tapaninen tiimin tiedotteessa.