– Pyöräni on luokan sääntöjen mukainen vuoden 2009 Suzuki GSX-R, eli aikoinaan Suomeen tuotu veroton, rekisteröimätön katupyörä, Sinkkonen aloittaa.
– Tämä on kolmas kauteni kyseisessä luokassa, kaksi aiempaa kautta ajoin pienemmällä, 600-kuutioisella Hondalla. Kilpailuun valmistautuminen alkaa jo aiemmin viikolla, pyörään tehdään alustavat säädöt aiempien kokemusten mukaisesti kyseiseltä radalta. Viikonloppu starttaa perjantaina vapailla harjoituksilla, siitä lauantaille aika-ajoihin ja varsinaiseen kilpailuun. Lauantain kisa-aikojen perusteella määräytyvät sunnuntain lähtöruudut (sunnuntaina ei ole erillisiä aika-ajoja). Sunnuntaina ajetaan aikataulun mukaisesti warm upit, jossa tarkistetaan vielä pyörän kilpailukunto.
Kuinka paljon viikonloppu tulee maksamaan?
– Viikonlopun aikana menee noin 2,5 takarengasta ja eturengas, vanhalla kisarenkaalla voi lähteä treenaamaan, mutta aika-ajoon vaihdetaan taakse uusi kisarengas. Samalla kaavalla mennään sunnuntain kilpailukin. Takarengas maksaa noin 300 € kappale, tähän lisäksi kilpailun osallistumismaksu 250 €, majoitusta ja ruokailuja unohtamatta. Helposti voidaan sanoa viikonlopun maksavan noin 1 500 €. Kauden aikana kun ajetaan 5-6 viikonloppua, rahaa palaa helposti reilut 15 000 €, ilman mitään kaatumisia tai tekniikkavauriota. Tähän lisätään tietysti kaluston hinta, oman pyörän hinta varusteista riippuen 5 000-6 000 €, pyörä ei ole mahdottoman kallis verrattuna esimerkiksi ralliautoon.
Lauantain voittajakolmikko, vasemmalta Marko Sinkkonen, Toni Tiainen ja Teemu Voutilainen. Kuva: Timo Eronen
Varikolla tarkempi tutustuminen Marko Sinkkosen kisapyörään herätti monia kysymyksiä teknisten apuvälineiden suhteen. Pyörän etukatteen takana on videokamera ja ohjaustangosta löytyy Q-Racingin 6000 laptimer. Videolta on hyvä seurata ajolinjoja, laptimerin antaessa tietokoneelle tarkkaa dataa esimerkiksi mutkanopeuksista, millä mennään mutkaan ja miten saadaan paras mutkasta uloskiihdytys, huippunopeudet ovat myös tutkivan sormen alla (Alastarolla parhaillaan 250 km/h).
Motoparkin lauantain aika-ajo antoi osviittaa tulevasta (sijat 2-4 0,4 sekunnin sisällä). Sinkkosen aika-ajo tuotti lähtöruudun neljä. Startti oli hiukan epäonnistunut, kytkin nykäisi keulan ylös, mutta ensimmäisen mutkan jälkeen joensuulainen akkukauppias oli kolmantena. Takasuoralla tehty hieno ohitus nosti Sinkkosen toiseksi, ja tämän sijan hän pitikin maaliin asti. Hieno ajo tuotti miehen uran ensimmäisen palkintopallisijan. Sama vauhti jatkui myös sunnuntaina, kisaviikonloppu päättyi kahteen toiseen sijaan.
– Pyörä toimi hyvin, kova rutistus tuotti tulosta. Nyt olen sarjassa neljän kilpailun pisteiden jälkeen sijalla kolme, toiseen sijaan eroa on vaivaiset viisi pistettä, iloinen joensuulainen kommentoi.