Yamaha Motor Racingin johtaja Lin Jarvis myöntää katastrofin, eikä kiellä Yamahan vastuuta M1-pyörän murheellisesta suorituskyvystä.
”On ihan selvää, että olemme tukalassa tilanteessa. Olemme nyt pahasti muita kärkitiimejä perässä. Toivon todellakin, että tämä on nyt kauden pohjakosketus. Aika-ajo oli täysi katastrofi. Ei ole mukava kuunnella, kun kuljettajat jatkuvasti valittavat pyöristään, eivätkä ole tyytyväisiä. Mutta eivät he nyt oikein muuta voi kuin odotella tilanteen parantumista”, Jarvis sanoi Skylle.
Jarvis ei silti heitä pyyhettä vielä kokonaan kehään.
”Valentinohan ajoi aika hyvän kilpailun, tosin Maverickin tilanne on paljon vaikeampi. Kilpailu osoitti, kuinka vahvoja Honda ja Ducati ovat tällä hetkellä. Heidän kanssaan meidän pitää olla samalla tasolla.”
Vinales on ollut tällä kaudella kuin varjo siitä miehestä, joka viime kaudella nähtiin.
”Meidän on pystyttävä ymmärtämään paremmin Maverickin tilannetta. 2017 talvella hän oli todella nopea, sitten hän voitti alkukaudesta kolme kilpailua, muttei sen jälkeen päässyt enää samalle tasolle. Hän on todella lahjakas ja janoaa menestystä, mutta hän on yhä kovin nuori. Maverickin pitää oppia paremmin käsittelemään myös tilanteita, kun kaikki ei sujukaan suunnitellusti. Mutta ei se tietysti tällä kaudella helppoa ole, kun sarjassa on monia todella nopeita kuljettajia ja me olemme jatkuvissa ongelmissa”, Jarvis myöntää.
Yamaha ei ole voittanut yhtään kilpailua yli vuoteen.
”Tämä on Maverickille tosi hankala tilanne. Ikänsä takia se on hänelle erilainen kuin Valelle. Meidän on pystyttävä silti kunnioittamaan Maverickin tahtoa ja yritystä jo hänen kokemattomuutensakin vuoksi.”
Yamahan MotoGP:n projektijohtaja Kouji Tsuya tuli esiin lauantaina lehdistötilaisuudessa ja pyysi julkisesti anteeksi kuljettajiltaan. Jarvisin mielestä se oli ennennäkemätöntä.
”Se mitä lauantaina näimme, ei ole normaalia. Japanilaisessa kulttuurissa kunnia on iso asia. Ei ole varmasti helppoa seistä lehdistön edessä ja sanoa, että syy on minussa. Osa toimittajista ei sitä elettä arvostanut, mutta meidän pitää nähdä isompi kokonaiskuva. Hän on MotoGP-projektimme johtaja ja kertoi, että juuri nyt tällä pyörällä emme pysty tarjoamaan kuljettajille sitä, mitä he ansaitsevat”, Jarvis mietti.
Jarvis myöntää, ettei tiedä, koska Yamaha saa asiat kuntoon ja he palaavat sille tasolle, missä Yamaha on totuttu näkemään.
”En ole insinööri, enkä pysty ihan täysin näitä ongelmia hahmottamaan. Teemme töitä koko ajan, mutta olemme silti pahasti perässä. Meillä on nyt testit sekä Misanossa että Aragoniassa. Siellä yritämme ottaa askelia eteenpäin, mutta ei se helppoa ole. Ero kärkeen on valitettavan suuri, ja lyhyessä ajassa ongelmien korjaaminen on todella vaikeaa. Olen varma, että olemme kärjessä taas ensi kaudella, mutta emme ole kärsivällisiä, vaan haluaisimme olla siellä heti.