Yamahan huhutaan seuraavan Aprilian uuden RS 660:n menestystä suurella mielenkiinnolla ja suunnittelevan vastaavanlaista katettua sporttiversiota omasta MT-07 -nakustaan.
Kuussatasten sporttipyörien luokka on hiipunut markkinoilta lähes kokonaan, eikä vähiten tämän vuoden alussa voimaantulleiden Euro 5 -vaatimusten takia. Yamaha R6 on tästä vuodesta alkaen saatavilla enää ei-katulaillisena Race-versiona, uudistettu Honda CBR600RR nähdään vain Japanin markkinoilla ja Triumph on lopettanut 675 Daytonan valmistuksen.
Edellä mainittujen mallien paikan markkinoilla ovat viemässä vähän maltillisemmat katetut sporttimallit, jotka pohjautuvat pitkälti vastaaviin nakumalleihin. Esimerkiksi Kawasakilla on Z 650 ja Ninja 650, Hondalla vastaavat rinnakkaismallit löytyvät mallistosta sekä 500- että 650-kuutioisina ja viimeisimpänä markkinoilla on nähty -joskin vähän tehokkaampina – Aprilian Tuono 660 ja RS 660.
Olisikin aivan loogista, jos Yamaha esittelisi MT-07 -mallistaan (miksei myös MT-09) katetun ja hieman urheilullisemmalla ajoasennolla varustetun version, joka kuitenkin ajoasentonsa puolesta toimisi hyvin katuajossa. Tekniikkaan ei ECUn uudelleenohjelmointia lukuunottamatta sinällään tarvitsisi koskea, vain suunnitella katteet ja muokata ergonomiaa. Eikä katteitakaan itse asiassa tarvitsisi suunnitella alusta lähtien, vaan Andy Palmerin AP MotoArts on jo suunnitellut ja tehnyt Pohjois-Amerikassa FZ 07:na tunnettuun MT-07:aan ratakatteet.
Miksi huhut uudesta katetusta MT-07:sta sitten on kiihtyneet juuri nyt? R6:n (aikaisemmin tunnettiin nimellä YZF-R6) poistuminen Yamahan katulaillisten pyörien valikoimasta jättää juuri sopivan aukon katetulle MT-07:lle. Toiseksi MT-07:n valtava suosio osoittaa sen olevan teknisesti ja muilta ominaisuuksiltaan juuri sellainen pyörä jota asiakkaat tällä hetkellä arvostavat. Eikä uuden mallin suunnittelu tulisi kalliiksi, kun tekniikkaan ei tarvitsisi koskea. Se tulisi myös olemaan selvästi R6-mallia edullisempi, ja vielä siinäkin tilanteessa että uutuuden jousitus ja jarrut päivitettäisiin urheilullisempiin.
Lue kaudelle 2021 uudistetun MT-07:n koeajoartikkeli: