Yamahan uuden automatisoidun manuaalivaihteiston (Y-AMT) ansiosta kuljettajat pystyvät hallitsemaan vaihteita etusormella ja peukalolla. Valittavana ovat sormilla tehtävät manuaalivaihdot ja täysin automaattinen vaihteisto.
Vaihteiston ja kytkimen automatisointi tuntuu tällä hetkellä olevan moottoripyörämaailman kuumin tekninen innovaatio. Hondan E-Clutch on jo tuotannossa. Kyseessä on puoliautomaattinen vaihteisto, jossa kytkimen toiminta on automatisoitu, mutta vaihdot tapahtuvat manuaalisesti. Hondan kytkintä voi halutessaan ohjata myös perinteisellä viivulla. BMW esitteli hiljattain oman tulkintansa, jossa sekä kytkin että vaihteisto on automatisoitu – järjestelmässä ei ole kytkinvipua, mutta kuljettaja voi halutessaan käyttää vaihdepoljinta. Nyt Yamaha esittelee oman, automatisoidun Y-AMT-vaihteistonsa, josta on jätetty pois sekä kytkinvipu että vaihdepoljin.
Manuaalisessa tilassa (MT) vaihteita vaihdetaan käyttämällä keinuvipuvaihdinta etusormella ja peukalolla – plusvipua suurempaa ja miinusvipua pienempää vaihdetta varten. Hallinnan parantamiseksi sporttisessa ajossa plusvipua voidaan myös vetää suuremmalle vaihteelle ja työntää pienemmälle vaihteelle vaihtamista varten pelkällä etusormella. Yamahan mukaan vivun koko, paikka ja liikerata on suunniteltu ihanteelliseksi käsineitä käytettäessä ja vaihteen vaihtaminen vaatii vain pientä sormen liikettä. Kytkimen toiminnan luvataan olevan erittäin progressiivista, minkä ansiosta käyttö on täysin luonnollista kaikilla nopeuksilla.
Yamaha kertoo, että crossplane-konseptin moottorirakenteiden ja urheilullisimpien ajotilojen teho-ominaisuudet huippuunsa vievä MT-tila on kehitetty lisäämään sporttisen ajon hauskuutta. Vaihdon nopeuden ja tarkkuuden kerrotaan olevan uusimpiakin vaihdeavustimia edellä, joten kuljettaja pääsee nauttimaan sporttisimpien ajo-olosuhteiden jännityksestä ja adrenaliinista vieläkin kokonaisvaltaisemmin.
Täysin automaattisia vaihtoja (AT) käyttäessään kuljettajat voivat valita kahden eri ajotilanteisiin tarkoitetun ohjelman välillä, joita voi vaihtaa milloin tahansa painamalla peukalolla erillistä tilapainiketta. Sporttiseen ajoon maantiellä sopii tila D+, jossa vaihtaminen tapahtuu suuremmilla kierrosluvulla. Tämä säilyttää ajamisen nautinnon, mutta tuo samalla täysin automaattisen vaihteiston edut. Työmatkoille ja pitkille matkoille moottoritiellä sopii tila D, jossa vaihteiden vaihtaminen on pehmeämpää ja kierrosluvut jäävät mataliksi, mikä Yamahan mukaan lisää kuljettajan luottamusta alhaisilla nopeuksilla ja kaupungeissa sekä parantaa hallittavuutta. AT-tilassa kuljettaja voi myös halutessaan vaihtaa manuaalisesti käyttämällä keinuvipuvaihtimia.
Y-AMT-järjestelmässä on kaksi toimilaitetta, jotka vastaavat perinteisesti kuljettajan vasemman käden ja jalan vastuulla olleista toiminnoista. Järjestelmä painaa vain 2,8 kg, ja se on suunniteltu mahdollisimman kompaktiksi ja kevyeksi.
Yamahan mukaan Y-AMT-järjestelmä on urheilullisin ratkaisu kaksipyöräisten alalla. Sitä kuvataan innovatiiviseksi vaihtoehdoksi seuraavan sukupolven moottoripyöräilijöille, jotka kaipaavat manuaalisen vaihdelaatikon tuomaa suorituskykyä ja automaattivaihteiston tuomaa helppoutta.
Valmistaja ei vielä tässä vaiheessa kerro, milloin ja mihin malleihin järjestelmä tulee ensimmäistä kertaa saataville.