El Solitario’n ‘Big Bad Wolf’ XJR1300 sai ansaittua julkisuutta syyskuussa Glemseck 101 -tapahtumassa Saksassa. Tapahtumassa se voitti 1/8 mailin, eli 200 metrin kiihdytyskilpailun. Näyttelyyn osallistuvat moottoripyörät eivät siis ole vain näyttelykappaleita, vaan niillä ajetaan myös kiihdytyskilpaa. Voitollaan ‘Big Bad Wolf’ XJR1300 katkaisi jo hyvän tovin Glemseck 101 -kiihdytyskilpailuja hallinneen Lucky Cat Garage -tiimin valtakauden.
‘Big Bad Wolf’ on neljäs XJR1300 katupyörän 25. juhlavuotta juhlistava Yamaha Yard Built -luomus. Aiempia vastaavia ovat tanskalaisen Wrenchmonkees tekemä ‘Skullmonkee’, portugalilaisen itroCkS!bikes rakentama ‘CS-06 Dissident’ ja hollantilaisen Numbnut Motorcycles’in ‘Botafogo N’.
– Vaikka ”Big Bad Wolf” on ulkoisesti kaukana alkuperäisestä XJR1300-katupyörästä, El Solitario rakensi sen tekemättä mitään runkomuutoksia. Tämä kertoo, että XJR1300 on monipuolinen rakenteluaihio, toteaa Yamaha Motor Europen tuotepäälikkö Shun Mizayawa. Hän huomauttaa, että mallista on mahdollista muokata erilaisia näkemyksiä tekemättä rungon muutoksia. Mies on tyytyväinen El Solitarion panokseen ja kiittää, että he osoittivat olevansa muuntautumiskykyisiä tekemällä heille täysin uudenlaisesta aihiosta viimeistä piirtoa myöden huippuluokkaa olevan lopputuloksen.
– XJR1300 oli meille aivan uudenlainen haaste. Yrityksemme kokemus nelisylinteristen katupyörien rakentelusta oli ennen tätä projektia lähes olematon, kertoo El Solitaron David Loner. Hän kertoo tiimin pähkäilleen pitkään miten he saisivat esiin se mikä korostaisi heidän mielestään parhaiten XJR1300 perusolemusta.
– Haastavinsta meidän näkökulmastamme oli XJR1300:sen voima ja suorituskyky. Se oli jotain täysin uutta. Me näet rakennamme moottoripyöriä enemmän esteettisistä kuin insinöörivetoisista lähtökohdista. Siksi tutkimme pitkään miten saada esiin se vimma ja voima, joka XJR1300 olemuksessa on olennaista. Onneksi yhteistyökumppanien ja ystäviemme joukossa on myös moottoriurheiluun perehtyneitä ihmisiä. Heidän kauttaan pääsimme lopulta mielestämme oikeille jäljille. Lopputulos on mielestämme kärttyisin muskelipyörä miesmuistiin, Loner toteaa tyytyväisenä.
Yksi El Solitarion ”apuryhmän” avainhenkilöistä oli Classic Co. -yrityksen Mauro Abbadini. Hänellä on runsaasti kilpailukokemusta Road Racing- ja Endurance-kilpapyörien tiimoilta. Hänen myötä El Solitario -tiimi sai kokeneen moottoripyöräkilpailijan tietoa ja näkemystä.
Lopputulos, eli ”Big Bad Wolf” tai lyhyesti vain BBW, on runkoa, bensatankkia, ohjaustankoa ja takavaloa lukuun ottamatta täysin uutta. Samalla sen paino ajokunnossa on pudonnut alkuperäisestä lähes 60 kiloa, eli 183 kiloon. El Solitario ei kuitenkaan tyytynyt muokkaamaan vain XJR1300:n ulkoista olemusta. Myös moottoria käsiteltiin, jotta lopputulos olisi täydellinen.
Sylinterikannen imukanavien virtausta tehostettiin 50 %. Palotilojen muotoa muokattiin ja alkuperäinen 9,7:1 puristussuhde nostettiin 10,7:1:een. Kiertokankia vahvistettiin ja kevennettiin titaanipulteilla ja kampiakseli tasapainotettiin. Sytytyslaitteisto korvattiin ohjelmoitavalla Dynatek-laitteistolla ja ruiskurungot vaihdettiin Lectron Fuel Systems -firman virtauspenkissä erityisesti BBW moottoria varten mitoittamiin 42 mm Lectron-kaasuttimiin. Lopputuloksena BBW:n takapyörästä saatiin jarrupenkissä huimat 148 hevosvoimaa.
El Solitarion piirustusten mukaisesti Classic Co. valmisti hiilikuidusta satulan ja takaosan, moottorin ilmanohjaimet ja alakatteen, sekä näiden alumiiniset kiinnitysosat. Englantilaisen Dymagin valmistamat hiilikuituvanteet sopivat BBW:n lisäksi myös vakiomallisen XJR1300:n kiinnityksiin. Ruotsalaisen ISR-firman Acke Rising koneisti El Solitarion suunnittelemat jarrulevyt, etuhaarukan t-kappaleet, sekä takajarrusatulan huipputyylikkään kiinnityskappaleen. ISR toimitti myös jarru- ja kytkinkahvat, sekä jarrusatulat. Edessä on 6-mäntäiset ja takana 4-mäntäinen ISR-jarrusatula. Etu- ja takajousitus on El Solitarion speksien mukaan K-Tech Suspension ja Novotech yhteistyönä kehittämä etuhaarukka ja takapään iskunvaimennin.
Muhevaääninen titaaninen pakoputkisto puolestaan on japanilaisen Asahina Racing valmistama kokonaisuus. Se, kuten muutkin XJR1300 Yamaha Yard Built -osat, sopivat myös vakion XJR1300:n kiinnityksiin. MotoGP-kilpurien öljyjäähdyttimien toimittaja, espanjalainen Taleo Racing, valmisti erityisesti BBW:n moottorin ominaisuuksille mitoitetun öljyjäähdyttimen. Ranskalainen EMD puolestaan koneisti El Solitarion piirustusten mukaiset moottorin uudet alumiinikopat. Näitä myös vakion XJR1300:n moottoriin ilmettä tyylikkäästi terästäviä osia tulee myyntiin myös El Solitario -tarvikkeina.
BBW:n upean alumiinisen takahaarukan tekijä on japanilainen Over Racing, joka on toimittanut myös taakse sijoitetut hallintapolkimet ja jalkatapit. Nämäkin osat sopivat suoraan vakion XJR1300:n kiinnityksiin. BBW:n sähköjärjestelmä on Motogadget M-Unit, jossa on on/off tyyppinen M-Lock -virtalukko. Vaihteiston shifteri, eli vaihdeavustin on Corona-merkkinen ja ajovalot PIAA:n valmistamat. BBW:n renkaina on tilanteen ja olosuhteiden mukaan Michelin katu-, slicks-, tai sadekelirenkaat. Koko XJR1300 Big Bad Wolf by El Solitare -komeuden kruunaa lontoolaisen Death Spray Customin toteuttama huipputyylikäs ja laadukas väritys.