Yamaha uudistaa Ténérén

Yamaha yksinkertaistaa seikkailupyörämallistoaan esittelemällä vuodelle 2025 uudistetut Ténéré 700- ja Ténéré 700 Rally -mallit. Kaksikko on saanut kehittyneempää teknologiaa, parannetun jousituksen ja uudistetun muotoilun lisäksi päivityksiä moottoriin.

Yamaha vaikuttaisi laittaneen rönsyilevän Ténéré 700 -malliston kuriin, sillä tarjolla on kaksi (tai oikeastaan 2,5) vaihtoehtoa: Ténéré 700 normaalilla ja matalalla istuinkorkeudella sekä aidosti vaativiin olosuhteisiin suunniteltu Ténéré 700 Rally.

Ulkonäköpäivityksen lisäksi Ténéré 700:n säädettävä jousitus on uudistettu. USD-etuhaarukan putket ovat 43-milliset ja joustomatkaa on normaalissa versiossa 210 millimetriä (matalassa 190). Takana linkustoa on päivitetty Yamahan rally raid -tiimin palautteen perusteella ja lisäsäiliöllä ja etäsäädöllä varustettu iskunvaimennin on suunniteltu tarjoamaan vakaata toimintaa ja hyvää tuntumaa olosuhteista riippumatta. Takana joustomatkaa on 200 (180) mm. Vakiokorkuisen Ténérén maavara on 240 ja matalan 225 millimetriä, istuinkorkeus 875 ja matalan 860 millimetriä.

Mainioon CP2-moottoriin on lisätty ride-by-wire-kaasu (Yamaha-kielellä YCC-T), joka mahdollistaa vaihdettavat ajoasetukset. Alakierroksille on haettu lisävääntöä lyhyemmällä imukanavalla. Maastoajoa silmälläpitäen ABS ja sutimisenesto ovat sammutettavissa.

Uusi mittaristo on pystysuuntaan asennettu 6,3-tuumainen täysväri-TFT kahdella asettelulla. Alypuhelinyhteyden yhdistämällä käyttöönsä saa tavanomaiset toiminnot. Lisäksi suuntavilkkuihin on lisätty kaistanvahtotoiminto ja jalkatapit ovat entistä leveämmät.

Toinen versio, Ténéré 700 Rally, on Yamahan mukaan suunniteltu oikeasti haastaviin maastoihin. 1980-luvun legendaaristen Dakar-voittajapyörien kunniaksi yksiväristä, sinistä katetta on täydennetty kullanvärisillä vanteilla ja legendaarisella Speedblock-muotoilulla.

Ténéré 700 Rallyn KYB-jousitus on pidempi, joustomatkaa on edessä 230 ja takana 220 millimetriä. Maavara on kiitettävät 255 millimetriä. Varustukseen kuuluu jämerä alumiinipohjapanssari ja yksiosainen Rally-istuin. Mittaristoon on lisätty Raid-asettelu.

2025 Yamaha Ténéré 700:n tärkeimmät ominaisuudet

  • Uusi kate ja ajovalo 
  • Säädettävä USD-etuhaarukka ja säädettävä takajousitus
  • Uusi älypuhelinliitettävyydellä varustettu 6,3-tuumainen TFT-täysvärinäyttö
  • Elektroninen YCC-T kaasu ja kaksi ajotilaa
  • ABS ja TCS-järjestelmät kytkettävissä kokonaan tai osittain pois maastoajossa
  • Uusin 690-kuutioinen kaksisylinterinen, neliventtiilinen, nestejäähdytteinen, EU5+-päästövaatimukset täyttävä CP2-moottori
  • Uudet kytkimet ja suuntavilkut
  • Uusi yksiosainen Rally-tyylinen istuin
  • Saatavana matalampi versio 15 mm matalammalla istuinkorkeudella
  • Uudelleen muotoiltu kytkinkoppa
  • Suuremmat jalkatapit
  • Katteenväriset käsisuojat

2025 Yamaha Ténéré 700 Rallyn tärkeimmät ominaisuudet (vakioversion lisäksi)

  • KYB-jousitus edessä ja takana
  • Erikoisväri
  • Offroad-tyylinen etulokasuoja
  • Vahva alumiininen moottorinsuoja
  • Kevyet titaaniset jalkatapit
  • Lisätty Raid-teema TFT-näyttöön
  • Erikoisvalmisteinen Rally-istuin

Uusin numero