Toukokuussa esitelty Yamaha R7 ei ole vielä ehtinyt edes myyntiin Euroopan markkinoille, kun huhut Yamahan seuraavasta katetusta sporttimallista käyvät jo kuumana.
Keväällä esitelty R7 on luonteva laajennus Yamahan mallistoon, sillä se perustuu suoraan MT-07:n tekniikkaan, mutta sai nakumallin ympärille katteet sekä säädettävän jousituksen, luistokytkimen ja lisävarusteena siihen saa vielä quickshifter-vaihdeavustimen. Jo nyt Yhdysvalloissa myytävän R7:n on kerrottu saapuvan Euroopan markkinoille tämän vuoden lokakuussa.
Nyt Yamaha on suojannut R9-mallinimen käytön, mikä viittaa siihen että R7:n kaavalla tullaan tekemään kolmisylinterisestä MT-09-mallista vastaava katettu sporttimalli. Tällä hetkellä Yamahan R-mallisto kattaa R125-, R3-, R6 Race-, R7-, R1 ja R1M-mallit. 890-kuutioinen R9 olisi 119-hevosvoimaisena sikäli looginen lisäys mallistoon, että samantehoinen R6 Race on nimensä mukaisesti tarkoitettu vain ratakäyttöön eikä sitä voi rekisteröidä katukäyttöön.
Jos verrataan nelisylinterisen R6 Racen ja kolmisylinterisen MT-09:n tekniikkaa, niin samasta huipputehosta huolimatta MT-09 voittaa isomman iskutilavuutensa ansiosta vääntölukemissa selvästi lukemin 93 vastaan 61,7 newtonmetriä. R6 Racelle ilmoitetaan painoksi 190 kiloa tankattuna. Lukema on sama kuin MT-09 SP -nakumallin paino. Katettu versio siitä painaisi luonnollisesti muutaman kilon enemmän, mutta olisi silti erittäin kilpailukykyinen painoltaan. Samalla R9 asettuisi 119 hevosvoiman tehollaan sopivasti täydentämään R7:n 73 hevosvoiman ja R1:n 200 hevosvoiman välimaastoa.
R9 asettuisi käytännössä samaan teho- ja suorituskykyluokkaan Ducatin 110-hevosvoimaisen SuperSportin kanssa. Ducatin 937-kuutioisen V2-moottorin maksimivääntökin on täsmälleen sama kuin Yamaha MT-09 -moottorin vääntö. Ducatin painoksi tankattuna kerrotaan 210 kiloa, joka Yamahan olisi aika helpostikin mahdollisuus alittaa.
Ducati SuperSportin on huhuttu olevan yksi niistä malleista, jotka olisi mahdollista luokitella ensi vuodesta alkaen Supersportin MM-sarjaan, aivan kuten katettu versio Triumph Street Triple 765:stä:
… ja mahdollisesti myös KTM:n äskettäin esittelemä RC 8C:
Olisiko R9 samalla Yamahan tuleva ase Supersport-luokkaan? Ainakin nykyinen R6 Race tuntuu olevan lähinnä väliaikainen tekohengitysratkaisu kilpailutoiminnan jatkamiseksi, sillä Supersport-luokan henkeen kuuluu että pyörät perustuvat katukäyttöön tarkoitettuihin tuotantomoottoripyöriin, kun taas Yamaha ilmoittaa nykyisen R6 Racen perustuvan juuri päinvastoin nykyiseen Supersportin MM-sarjan kilpuriin.
Yamaha R7: