Yamaha kunnioittaa uransa juuri päättänyttä Valentino Rossia uudella R1 GYTR VR46 Tributella, joka luovutettiin Tohtorille Milanon EICMA-näyttelyn ”One More Lap” -tapahtumassa.
26 MM-kauden pituisesta urastaan Valentino Rossi ajoi Yamahalla kuninkuusluokkaa yhteensä peräti 16 kauden ajan (2004-2010 ja 2013-2021). Ja menestyksekkäästi ajoikin. Yhteensä koko uran saldo oli yhdeksän maailmanmestaruutta, 425 starttia MM-tasolla, 115 voittoa ja 235 podiumia. Niinpä Yamaha onkin katsonut aiheelliseksi kunnioittaa Tohtorin uraa valmistamalla tämän käyttöön R1-erikoismallin.
R1 GYTR VR46 Tributen värityksestä on vastannut Valentino Rossille varsin tuttu mies ja hyvä ystävä, Tohtorin kypärien erikoismaalauksista pitkään vastannut Aldo Drudi. GYTR-lyhenne taas tulee sanoista Genuine Yamaha Technology Racing. Lyhenne on päässyt mukaan mallinimeen yksinkertaisesti siitä syystä, että Tribuutti-pyörässä on käytetty runsaasti Yamahan GYTR-kilpailuosia, joista suuri osa on World Superbike -kilpapyörään valmistettuja.
Hiilikuituinen katesarja, hiilikuidusta valmistettu takakate ja isompi 22-litrainen tankki on kaikki valmistettu painonsäästön nimissä. Jarruiksi on vaihdettu tehokkaammat Brembot, sekä levyt, satulat että pääsylinterit tulevat kaikki samalta valmistajalta. Voimantuoton viimeistelystä vastaa ECU REX 140 Marelli, jolla on huomioitu Akrapovicin Factory Line System -putkiston ja muiden muutosten vaikutus moottorin hengitykseen. Iskunvaimennus tulee Öhlinsiltä ja vanteet Marchesinilta. GYTR-tuotantoa tribuuttipyörässä ovat myös mm. luistokytkin, kittijäähdytin, ohjaustangon napit ja monet muut pienemmät yksityiskohdat. Lisäksi World Superbike -kilpurista on lainattu mm. säädettävät ohjauskolmiot, ohjausiskunvaimennin, etuteleskoopit ja takapamppu.
Yamahan toivomus on, että VR46 ehtisi tällä pyörällä mahdollisimman usein pitämään hauskaa esimerkiksi Misanon Marco Simoncelli -radalle.
Video:
Tässä meille muille sopivampi haitekki-Yamaha: