Yamaha päivittää R1 Racen

Vaikka R1:n katuversio on poistunut Euroopan markkinoilta, Yamaha jatkaa aktiivisesti kilpakäyttöön tarkoitetun R1 Racen kehittämistä. Uuden version kerrotaan olevan entistä lähempänä merkin MotoGP-pyörää.

Yamaha R1 Race on saanut päivityksiä aerodynamiikkaan, jousitukseen ja jarruihin. Näillä eväin malli on valmistajan mukaan entistäkin lähempänä YZR-M1-kilpapyörää ja tarjoaa parasta mahdollista suorituskykyä rata-ajoon.

Aerodynamiikan osalta katteisiin on lisätty MotoGP-tyyliset siivekkeet, jotka on kehitetty Yamahan MotoGP-tiimiltä saatujen kokemusten perusteella. Hiilikuidusta valmistetut siivekkeet paitsi auttavat pitämään eturengasta maassa kiihdytettäessä, myös parantavat vakautta sekä keulatuntumaa jarruissa ja kaarteissa.

KYB:n uudessa 43-millisessä USD-etuhaarukassa vaimennukset on eritytetty, oikea putki huolehtii paluu- ja vasen puristusvaimennuksesta. Molemmissa putkissa on sekä nopean että hitaan vaimennuksen säätö. Uudella pohjaventtiilillä optimoidaan haarukan sisäistä painetta rajoittamalla tai estämällä öljyn valumista haarukan alaosaan, minkä kerrotaan parantavan vastetta, tuntumaa ja vakautta. Sisäputkissa käytetään uutta Kashoma-pinnoitetta.

Etuhaarukan lisäksi myös etujarrut on päivitetty täysin. Pyörässä käytetään Brembon radiaalipääsylinteriä ja saman valmistajan mainioita, 30-millisillä männillä varustettuja Stylema-satuloita. Järjestelmän kerrotaan tarjoavan entistä parempaa ja johdonmukaisempaa jarrusuorituskykyä ja hyvän jäähdytyksen ansiosta vähentävän jarrujen häipymistä äärimmäisissä olosuhteissa.

Istuimen uuden päällysteen kerrotaan olevan pitävämpi, mikä helpottaa painonsiirtoa ja parantaa tuntumaa.

Moottorina on tuttu 998-kuutioinen CP4, jonka crossplane-rakenne tuottaa voimakkaan vääntävän luonteen. Maksimiteho on 200 hevosvoimaa. Kaasuläppiä ohjataan YCC-T-ride-by-wire-järjestelmällä, jonka ASPG (Accelerator Position Sensor Grip) tuottaa perinteistä vaijerikaasua mukailevaa tuntumaa. Elektroniikkapaketin perustana on 6-akselinen IMU-yksikkö, ja avustimiin kuuluvat sutimisenesto (TCS), luistonhallinta (SCS), jarrutuksenhallinta (BC), keulimisenhallinta (LIF), lähtöavustin (LCS), säädettävä moottorijarrunhallinta (EBM), quickshifter (QSS) ja valittavat tehoasetukset (PWR).

Tekniset kohokohdat:

  • Uudet MotoGP-tyyliset siivekkeet
  • Uuden sukupolven KYB-etuhaarukka
  • Uusi Brembo-jarrujärjestelmä radiaalipääsylinterillä ja Stylema-satuloilla
  • Uusi istuinpäällyste
  • Vain ratakäyttöön, ei katuvarustusta
  • 998-kuutioinen, 200-hevosvoimainen, 4-sylinterinen crossplane-moottori
  • Hienostunut elektoniikkapaketti
  • 6-akselinen IMU-yksikkö
  • Kallistuksen tunnistava sutimisenesto  (TCS) ja luistonhallinta (SCS)
  • Valittavat tehoasetukset (PWR)
  • Keulimisenhallinta (LIF) ja lähtöavustin (LCS)
  • Quickshifter (QSS)
  • Moottorijarrun hallinta (EBM) ja jarrutuksenhallinta (BC)
  • Lyhytakselivälinen Deltabox-alumiinirunko
  • Kevyt alumiinitakahaarukka ja magnesiumista valmistettu takarunko
  • Magnesium-vanteet ja 17-litrainen alumiinitankki
  • 4,2-tuumainen TFT-mittaristo ratatilalla

Uusin numero