Yamaha MT-10 2022 Akrapovic – vähän tai enemmän lisätehoa, molemmat onnistuu

Uusi Yamaha MT-10 ei ole vielä ehtinyt Suomeen, mutta Sloveniaan ja Akrapovicin tehtaan dynoon uutuus on jo saatu.

Yamahan tälle kaudelle reilusti uudistunutta MT-10 -mallia odotellaan saapuvaksi Suomeen vielä helmikuun aikana. Maahantuoja ei ole vielä julkaissut hintaakaan mallille. Mutta slovenialainen vaimenninvalmistaja Akrapovic on uutuuden jo saanut tehopenkkiinsä, ja myös vaimentimen valmiiksi 2022-vuosimallin ÄmTeeKymppiä varten.

Yamaha lupaa MT-10:n Euro 5 -päivitetylle CP4-moottorille 166 hevosvoiman tehon (11 500 rpm) ja vääntöä 112 newtonmetriä (9 000 rpm). Nykyisistä moottoreista lisätehon saaminen on hankalaa niin, että vaimennin muutoksen jälkeenkin olisi katulaillinen. Jos siitä joustetaan, silloin mahdollisuuksia on suurempiin teholisäyksiin. Niin Yamahan kohdallakin.

Jos Yamahan alkuperäinen vaimennin vaihdetaan Akrapovicin valmistamaan Slip-On -vaimentimeen, niin Akran omien mittausten mukaan tehoa on luvassa lisää 0,8 hevosvoimaa 11 200 kierroksella. Ilmoitettu kierrosluku viittaa siihen, että kyseinen muutos ei ole huipputehon lisäys, vaan että ero on suurimmillaan 11 200 kierroksen kohdalla, eli noin 300 kierrosta ennen huipputehon kierroslukua. Oikeastaan tämä on hyvä uutinen, sillä mitä alemmalla kierrosluvulla parannusta saadaan, sitä enemmän siitä on käytännössä hyötyä. Vääntölukeman kerrotaan nousevan 0,9 newtonmetrillä 8500 kierroksella. Tämän muutoksen jälkeen Yamaha on edelleen katulaillinen myös vaimentimen osalta. 

Jos muutostyöhön sisällytetään Slip-On -vaimentimen ohella myös yhdysputken ja esivaimentimen korvaaminen Akrapovicin valmistamalla mallilla, silloin saadaan aikaan suurempi ero. Tosin ei enää katulaillisesti. Teholukeman kerrotaan kasvavan 3,2 hevosvoimalla 10 700 kierroksella, eli jälleen tämä on kierrosluku jossa ero alkuperäiseen on suurimmillaan. Vääntölukema puolestaan kasvaa 4,8 newtonmetrillä 5700 kierroksen kohdalla, joka on varsin yleisesti käytetty kierrosluku, toisin kuin maksimiväännön 9000 kierroksen lukema. Suurin ero tulee kuitenkin painossa, sillä nämä muutokset säästävät painossa huikeat 88,3 prosenttia eli 7,3 kiloa alkuperäisten vaimenninosien painosta. Jos suorituskyvyn paranemisen kannalta asiaa miettii, niin painonsäästöllä taitaa olla lähes yhtä suuri merkitys kuin parantuneilla teho- ja vääntölukemillakin. 

Uusin numero