Mallisarja alkaa 125-kuutioisesta, jatkuen aina tonniseen MT-10:n. Mallisarja on siis melkoisen laaja. Siitä riittää vaihtoehtoja jokaiselle kuljettajalle.
MT-09:ää on uudistettu tiheällä tahdilla. Se ei tarkoita, että se olisi ollut alun perin susi, vaan valmistaja haluaa olla hereillä yhden parhaimmin myyvän mallin kanssa. Alun perin MT-09 esiteltiin kaudelle 2014. Ensimmäiset mallit keräsivät kritiikkiä pehmeästä takajousituksesta. Alkupehmeä se on edelleen, mutta jousituksen säädöt on pistetty kokonaan uusiksi. Nyt takajousitus toimii kovemmassakin ajossa.
Kolmisylinterisen, 847-kuutioisen moottorin ohjaus on päivitetty, ja se täyttää Euro-4 päästönormit. Starttinapin painallus herättää moottorin, joka kuiskii, että kuskin on käännettävä kahvaa ja urakalla. Kun moottorille sitten antaa kaasua, muuttuu sen äänimaailma täysin. Sivistyneestä suhisijasta astuu esiin repivä streetfighter. Äänimaailmaa tukee se, että kaasun kääntö aiheuttaa todella miellyttävän kiihtymisen tunteen. 115 hevosvoimaa liikuttaa 193 kiloa painavaa prätkää kiihkeän kivasti.
Moottorin mukava alavääntö on arkiajossa hieno juttu. MT:n hintalapussa on maltillinen 12 304 euron luku. Luulisi, että summalla ei saa juuri mitään hienouksia. Väärin. MT-09:ssä on vakiovarusteena säädettävä luistonestojärjestelmä, kolme erilaista tehokarttaa. Mutta mikä parasta, siinä on vaihdeavustin, joka mahdollistaa vaihteiden vaihdon ylöspäin ilman kytkimen käyttöä. Normaalisti vaihdeavustin toimii kunnolla vasta moottorin kovilla kierrosluvuilla. Yamahassa avustin toimii kaikilla kierrosluvuilla.
Luistonestojärjestelmässä on kolme eri asentoa. Sport, sade ja pois päältä. Sport-asetus sallii melkoisesti sutimista. Sade-asetus on paljon holhoavampi mutta on hyvä, että asetuksissa on eroja. Koeajo suoritettiin Mallorcalla, jossa myrskyjen jäljiltä teillä oli paljon likaa. Ainakin noissa olosuhteissa osasi arvostaa hienosti toimivaa järjestelmää. MT-09:n polttoaineensyöttö on ollut melko kulmikas. Hidasajo on ollut vaikeaa. Mutta se ongelma on jäänyt taakse, nyt polttoaineensyöttö toimii pehmeästi.
Etujousitus niiaa syvään tehojarrutuksen aikana. Kaikkiaan jousitus on hiukan löysän tuntuinen vakiosäädössä mutta toimii silti kovavauhtisessa ajossakin ilman moitteen sijaa.