Yamaha voitti viime kaudella MotoGP-luokan kuljettajien maailmanmestaruuden ensimmäistä kertaa sitten 2015. Maailmanmestari Fabio Quartararo on kuljettaja, johon Yamahalla luotetaan myös kaudella 2022.
Yamaha esitteli Monster Energy Yamaha MotoGP -tiimin tulevan kauden 2022 YZR-M1 -kilpurin juuri Sepangin testien alla. Silmiinpistävintä esittelyssä oli, että niin kuljettajat kuin tiimin ja merkin edustajatkin puhuivat viime kauden mestaruudesta, alkavasta kymmenennestä yhteisestä kaudesta Monster Energyn kanssa, tiimin ammattitaidosta sekä tietysti huippukuljettajista. Kaikki siis taputtivat toisiaan selkään, mutta uudistuksista tai talven aikana otetuista kehitysaskeleista tai uudistuksista ei puhuttu sanaakaan. Vai oliko se vain japanilaista salaperäisyyttä?
Kauteen 2022 Yamahan tehdastiimi lähtee kuljettajinaan mestari Fabio Quartararo ja italialainen Franco Morbidelli. Satelliittitiimi WithU RNF Teamin väreissä puolestaan ajaa melkoinen yhdistelmä kokemusta ja nuoruutta: lähtöruudukon vanhin kuljettaja Andrea Dovizioso ja suoraan Moto3-luokasta nostettu Darryn Binder.
Quartararolla on alkamassa jo neljäs kausi kuninkuusluokassa. Tähänastiset kolme kautta hän on ajanut kaikki Yamahalla, kaksi ensimmäistä Petronas Yamaha SRT -tiimissä ja viime kaudeksi hän vaihtoi Valentino Rossin kanssa paikkoja nousten tehdastiimiin. Quartararo on pitkästä kokemuksesta huolimatta vasta 22-vuotias, syntynyt 20. huhtikuuta 1999. Ranskalaispilotin uraa tarkastellessa nousee esiin erikoisuutena sekin, että Moto3- ja Moto2-luokista hänellä ei ole mestaruutta. Hän ehti kilpailla molemmissa luokissa kaksi kautta ja molemmista luokista paras sijoitus loppupisteissä oli 10. Niinpä Quartararo onkin urallaan ensimmäistä kertaa tilanteessa, jossa mestaruuden tuomat paineet ovat hartioilla.
Yamahan Sepangin testien ylivoimaisesti nopein kuski oli itseoikeutetusti Quartararo. Toisena testipäivänä hän oli tuloksissa seitsemäs. Ero kärkeen oli pieni, mutta Yamahan pilttuussa ei takuulla iloittu siitä, että seuraavaksi nopein Yamaha oli vasta tehdastiimin testikuski Cal Crutchlow 21. sijallaan ja heti hänen perässään Andrea Dovizioso sijalla 22. Siitä päästäänkin Yamahan politiikkaan: tiimi rakensi vuosia pyörän pelkästään Valentino Rossin toivomusten mukaan, ja nyt Quartararo on perinyt tuon aseman. Onko Quartararo siis Yamahan suunnittelmissa uusi Valentino Rossi? Sepangin testien jälkeen muut Yamaha-kuskit valittivat suoraan, että ”ollakseen nopea tällä pyörällä pitää ajaa täsmälleen kuin Quartararo, ja on äärimmäisen vaikea muuttaa ajotyyliään toisen kuljettajan kopioksi”. Vaikka suuri yleisö arvostaa ehkä eniten henkilökohtaista maailmanmestaruutta, niin valmistajien ja tiimien mestaruudet ovat ammattilaisten keskuudessa kovaa valuuttaa, ja niiden saavuttaminen Yamahalla on vaikeaa jos pyörä sopii neljästä kuskista vain yhden käteen sataprosenttisesti.
Quartararon suosikkiasemaan kuljettajien maailmanmestariksi tämä ei juurikaan vaikuta. Erityisesti kun ruoditaan vielä viime kautta, joka sekin sujui Yamahalla melko erikoisissa merkeissä. Quartararon tiimikaverina kauden aloitti Maverick Vinales, joka kuitenkin sai erikoisella käytöksellään ja tiimin haukkumisellaan potkut Yamahalta ja tehdastiimiin nostettiin Franco Morbidelli. Monessa muussa tiimissä tämä olisi saattaa sekoittaa pakan pahemman kerran, mutta Fabio Quartararo ajoi siitä huolimatta mestaruuteen. Oli yleisesti tiedossa – ja datan perusteella selvästi havaittavissa – että Yamaha oli yksi heikoimpia huippunopeudessa mitattuna, eli moottorin suhteen se antaa tasoitusta muille. Yamahan vahvuudet ovat kuitenkin käsiteltävyydessä, kaarreajossa ja ehkä myös elektroniikan osaamisessa.