Goodwood Festival of Speed -tapahtumassa nähtiin ensimmäistä kertaa julkisuudessa Yamahan uusi prototyyppi XSR900 DB40.
Ikoninen Goodwood Festival of Speed oli näyttämönä, kun Yamaha esitteli sporttisesta XSR900-retromallistaan katetun prototyyppimalli XSR900 DB40:n. Torstaina pyörän sai ensimmäistä kertaa Goodwoodin radalle ajaa entinen YZR500 GP-kilpailija Niall Mackenzie.
Yamahan Sport Heritage -sarjassa yhdistyvät merkin ikonisimpien mallien muotoilu tämän päivän viimeisimpään teknologiaan. Ne ovat samalla kunnianosoitus aiempien vuosikymmenten kilpureille, jotka ovat voimakkaasti muokanneet Yamahan kehitystä siihen pisteeseen missä se on tänä päivänä.
Nyt Yamaha kumartaa aiempaa syvempään menestyksekkäälle kilpailuhistorialleen uudella XSR900 DB40 -prototyypillä. Pyörän ensiesiintymisestä Goodwoodissa vastannut Niall Mackenzie ajoi Marlboro Yamahalla GP-sarjaa vuonna 1989 ja sen jälkeen Yamahan kilpureilla MM-sarjaa vielä kolme vuotta 1990-luvun alussa.
1980-luvulla Yamaha esitteli alumiinirakenteisen Deltabox-rungon kilpapyöriinsä, ja nyt 40 vuotta myöhemmin Yamahan tuotantopyörät tunnetaan edelleen Deltabox-rungoistaan. Uuden prototyypin mallimerkintä DB40 tuleekin sanasta Deltabox ja sen 40-vuotisesta historiasta. Deltabox debytoi vuoden 1982 YZR500 OW61 GP-pyörässä, ja rungon ensiesiintyminen tuotantopyörässä nähtiin kolme vuotta myöhemmin, kun vuorossa oli TZR250. Myöhemmin Deltabox on tullut tutuksi erityisesti Yamahan supersport-malliston lippulaivan R1:n runkorakenteena.
Moottorina prototyypissä on XSR900, Tracer 9 ja MT-09 -malleista tuttu CP3, eli 890-kuutioinen rivikolmonen.