Huhut XDiavelin kuolemasta ovat vahvasti liioiteltuja. Ducati on esitellyt powercruiseristaan täysin uudistetun version, jonka voimanlähteenä toimii Granturismo V4.
XDiavelin yli vuoden poissaolo Ducatin mallistosta herätti kysymyksiä mallin jatkuvuudesta. Epäilykset saa pyyhkiä pois, sillä Ducati on esitellyt uuden, V4 Granturismo -moottorilla varustetun XDiavel-version.
1158-kuutioinen moottori tuottaa Diavel V4:stä tutut 168 hevosvoimaa 10750 kierroksella ja 126 newtonmetriä 7500 kierroksella. Polttoainetalouden parantamiseksi taaempi sylinteririvi kytketään pois käytöstä pienellä kuormalla. Runko on valmistajalle tyypilliseen tapaan alumiinimonokokki, ja pyörätyypille epätavallisen runsaiden voimavarojen lisäksi pyörän paino on cruiseriksi maltilliset 229 kiloa ilman polttoainetta, joten cruisailun lisäksi XDiavel taitaa myös nopean etenemisen. Ducatin mukaan ajettavuus on cruiseriksi aivan omalla tasollaan.
Pitkä ja matala muotoilu uhkuu voimaa ja yksipuoleinen takahaarukka paljastaa massiivisen takavanteen ihaileville katseille. Valmistajan mukaan vanteiden muotoihin on haettu inspiraatiota amerikkalaisten muskeliautojen maailmasta. Uutuutena XDiavelin saa mustan lisäksi myös punaisena.
Entistä paksumpi istuin on 770 mm korkeudella ja matala ohjaustanko kurottuu lähelle kuljettajaa. Myös matkustajan paikkaa on parannettu, se on entitä tilavampi ja istuimen pehmuste on paksumpi. Takajoustomatkaa on 25 mm edeltäjää runsaammin. Sekä 50-millinen USD-haarukka että takaiskunvaimennin ovat luonnollisesti täysin säädettävissä. Näillä eväin Ducati kertoo uuden XDiavelin olecan merkittävästi aiempaa 1260-mallia mukavampi ja helpompi käsiteltävä.
Ducatin mukaan XDiavel kiihtyy nollasta sataan alle kolmessa sekunnissa, ja voimakas suorituskyky edellyttää tehokkaita jarruja. Etulevyt ovat 330-milliset ja jarrusatulat Brembon hyviksi havaitut Stylemat, joiden avulla XDiavelin kerrotaan saavuttavan kilpamoottoripyöriä vastaavan hidastuvuuden.
Elektroniikka on odotetun kattavaa. Ajoasetuksia on neljä ja tehoasetuksia kolme. Sutimisenesto ja ABS tunnistavat kallistuksen ja XDiavelista löytyy varmasti ainoana cruiserina keulimisenhallinta. Ajoavustimien toiminta on muokattavissa. Matkalle mukavuutta tuo vakionopeudensäädin ja vaihteet vaihtuvat molempiin suuntiin quickshifterillä. Nopeita lähtöjä helpottaa launch control. Tankokytkimet ovat taustavalaistut ja Panigale V4:stä tuttu 6,9-tuumainen TFT-näyttö tukee matkapuhelimen yhdistämistä.
XDiavel V4 tulee saataville toukokuussa. Hintaa Suomessa ei vielä tätä kirjoitettaessa ole ilmoitettu.