Valencian testijakso oli samalla Kallion toinen koitos Italtrans-tiimin kalustolla ja ensimmäinen kerta, kun suomalaispilotti pääsi testaamaan Italtransin uutta, vuoden 2015 mallista Kalex-pyörää.
– Ajoimme ensimmäisen testipäivän vielä tämänvuotisella pyörällä, mutta tänään toisena testipäivänä sain vihdoin käyttööni uuden, ensi vuoden pyörän. Muut, jotka olivat pyörällä jo aiemmin ajaneet, olivat kehuneet sitä hyväksi, mutta itselleni jäi pyörästä hieman erilainen vaikutelma. Suoraan sanottuna en ollut kovin vakuuttunut siitä, sillä en saanut sitä istumaan käteeni, Kallio muotoili.
Ensi vuonna jo 14. MM-kautensa kaasutteleva Kallio kertoi, että vuoden 2015 mallin pyörässä oli havaittavissa selkeitä eroja vuoden 2014 Kalex-pyörään verrattuna.
– Ainakin runko ja takahaarukka olivat käytökseltään erilaisia, vaikka pyörä ulkoisesti samanlainen olikin. Lisäksi keula täristi paljon enemmän mutkaan sisäänmenossa, eikä ulostuloissa takarenkaalle saanut pitoa. Ajaminen oli vaikeaa, Kallio pyöritteli.
– Päivän mittaan teimme paljon säätömuutoksia ja muutimme pyörän balanssia, mutta kyllä siihen silti jäi vielä paljon tehtävää. Harmi tosin, että seuraava testimahdollisuus koittaa vasta helmikuun puolella.
”Vanha pyörä olisi
ollut nopeampi”
Kallio oli Valencian testien tiistain tuloksissa seitsemänneksi nopein Moto2-luokan kuljettaja. Hän jäi maailmanmestaruuden ottaneelle, entiselle Marc VDS -tallikaverilleen Tito Rabatille 0,656 sekuntia.
– Aika oli tänään pari kymmenystä eilistä parempi, mutta olen varma, että jos olisin ajanut vielä tänään viime vuoden pyörällä, se olisi ollut vieläkin parempi.
– Mutta joka tapauksessa tämä testipäivä oli tärkeä, sillä nyt ainakin tiedämme, mihin suuntaan meidän täytyy uuden pyörän kanssa lähteä, Kallio tuumi.
Moto2-luokan MM-hopeaa ottanut Kallio jää Valencian testien jälkeen hyvin ansaituille talvitauolle, sillä MM-sarjan sääntöjen mukainen kahden kuukauden testikielto alkaa joulukuun alussa. MM-kausi starttaa 29. maaliskuuta Qatarin Losailin iltakilpailulla.