Virago-projektin starttiongelmat ja ratkaisut

Kittilästä Hankoon moottoripyörällä – ei pelkästään matka, vaan myös missio. Tämä blogisarja seuraa Virago-projektin etenemistä, mutta samalla se on osa suurempaa tarinaa. Kompleksinen kaksikko on käynnistämässä Kittilä-Hanko-projektia, jossa moottoripyörämatka halki Suomen nostaa esiin elämää monimuotoisen paikallisen kipuoireyhtymän (CRPS) kanssa. Matka ei ole pelkkä ajoretki, vaan osoitus siitä, että krooninen kipu ei estä unelmia – kunhan pyörä on kunnossa ja asenne kohdillaan. Tässä osassa pureudutaan Viragon starttiongelmiin ja siihen, miten ne ratkaistaan ennen kesän suurta seikkailua. Lisäksi kaivataan lukijoiden apua jenkkipyörän rekisteröintikysymykseen!

Ensimmäisten Viragojen tyyppivikana on startti, kuten tässäkin. Korjaukseen on monta eri tapaa. Pureudutaan seuraavaksi tähän aiheeseen.

Niin kutsuttu ensimmäinen sukupolvi (Gen 1), johon kuuluu monotakajousella olevat Viragot sekä myös ensimmäiset stereoperällä olevat Viragot, tunnetaan starttivioistaan. Tämä yksilö on juuri sukupolven loppupuolella valmistettu Gen 1. Startin rakenne näissä Gen 1 -malleissa on pyörän heikko kohta.

Moni on varmasti kuullut, kun kaveri vieressä laittaa pyörän käyntiin, ja starttauksen jälkeen kuuluu kauhea rahina ja kolina. Se on juurikin tämä startti.

Vika löytyy vauhtipyörän vierestä. Kun startti lähtee pyörimään, yhdistyy “väliratas” (Idler gear) vauhtipyörään, joka saa aikaan moottorin käynnistymisen. Kuitenkin näissä ensimmäisissä sukupolvissa tuon rattaan kytkeytyminen vauhtipyörän rattaan kanssa ei ole kovin varmaa, ja tällöin rattaiden hampaat eivät satu kohdalleen, jolloin syntyy tämä kuuluisa “sorvausääni”.

Yleisimpiä syitä ongelmaan:

  • Heikko akku: Jos akku ei anna tarpeeksi virtaa startille, käynnistys jää “laiskaksi”, mikä voi pahentaa ongelmaa.
  • Huono maadoitus: Ensimmäisten sukupolvien Viragoissa startin maadoitus on erittäin heikko, sillä se maadoittuu ainoastaan startin rungosta moottoriin.

Itse olen ratkaissut ongelmaa seuraavasti:

  • Vaihdoin “välirattaan” jousen, joka irrottaa rattaan vauhtipyörän kehältä.
  • Lisäsin lisämaadoituksen startille asentamalla paksun maadoituskaapelin suoraan akulta startille. Näin varmistetaan riittävä maadoitus.

Toisen sukupolven (Gen 2) Viragoihin startin rakennetta parannettiin lisäämällä startin vapaakytkin (Bendix), joka antaa vakaamman startin toiminnan.

Viragon käynnistymisessä akun kunto on kriittinen. Foorumeilla törmäsin tietoon, että jos jännite laskee alle 10 voltin, sytytystulpille ei tule enää kipinää. Eli vaikka akku olisi kunnossa, myös pyörän sähköjärjestelmän tulee olla kunnossa. Olenkin käynyt kaikki liittimet ja maadoituspisteet läpi varmistaakseni, ettei sähköpuolella ole ongelmia.

Seuraavaksi edessä on kaasuttimien säätö sekä koeajot, kun kelit sen sallivat. Ulkonäöllisesti pyörään tulee vielä sivulaukut ja lisää kuljetuskapasiteettia.

Lukijoiden apua kaivataan!

Tämä pyörä on tuotu Kaliforniasta, mutta sitä ei ole vielä rekisteröity Suomessa – verot ja muut maksut on kuitenkin hoidettu. Osaako joku kertoa, voiko pyörän rekisteröidä alkuperäisillä jenkkivilkuilla? Näissä vilkut palavat jatkuvasti, mutta vilkun kytkettäessä se puoli alkaa vilkkua normaalisti.

Ajokautta ja erityisesti Kittilä-Hanko-matkaa odotan jo kovasti! Seuraavassa osassa pureudutaan tarkemmin itse reissuprojektiin, ja sen verran voin jo paljastaa, että yhteistyössä mukana on Yamaha Motor Finland!

Uusin numero