– Viime vuoden perusteella Gramsin voittaminen Frohburgissa ei ole helppoa. Ei hän suvereenin nopea ole, mutta todella kovaa pitää ajaa, Kostamo pohtii.
Kostamo saapui Frohburgiin mekaanikkonsa kanssa päivää etuajassa. Näin heillä oli aikaa varmistaa pyörän toimivuus käymällä se läpi ennen kilpailua.
– Frohburgin rata kysyy pyörältä hieman huippujakin ja siltä osin on hieman hampaankolossa, sillä edellisessä kovavauhtisessa kilpailussa, Chimayssä, kärsin moottoririkon. Nyt tahdon varmistaa, että pyörä varmasti toimii ja kulkee, kuten pitää, Kostamo toteaa.
– Toisaalta, eipä tänä vuonna menestys ole pyörän suorituskyvystä ollut kiinni.
Frohburgin rataa Kostamo ei pidä erityisen vaativana.
– Parin nopean paikan vetäminen kysyy hieman päätä, mutta muuten radassa ei ole mitään ihmeellistä, Kostamo arvioi.
Vaikka Kostamon arvion mukaan viikonlopun tavoitteeseen pääseminen edellyttää ehkä miehen uran parhaita suorituksia, lähtee hän viikonloppuun luottavaisin mielin.
– Gramsin lyöminen on ehdottomasti tehtävissä, mutta kovan päivätyön tekemistä se vaatii.
Vaikean kilpailukauden läpi taistellut Juha Kallio odottaa myös viikonlopun kilpailua innolla.
– Frohburg on mukava ja nopea rata, täällä on oikein hauska ajaa. Lisäksi kilpailu huokuu mukavaa Itä-Saksan meininkiä. Onneksi ajamme Bemarilla – eihän täällä millään japsipyörällä uskaltaisi tulla henkseleitä paukuttelemaan, Kallio veistelee.
Kallio kertoo panostaneensa kilpailuun muun muassa siirtymällä vegaanipainotteiseen ruokavalioon.
– Frohburgissa kulki viime vuonnakin ihan kivasti, ja nyt päällä on todella hyvä tsemppimeinkinki. Uuden ruokavalion myötä energiat ovat huipussaan ja aura käännetty oikeaan suuntaan. Fiilis on todellakin sellainen, että tänä viikonloppuna läsähtää, Kallio ennustaa.
Kalliolle Frohburgin kilpailulla on erityinen merkitys myös siinä mielessä, että mies kertoo päättävänsä pitkän road racing -uransa tähän kauteen.
– Road racing on ollut osa elämääni 15 viime vuoden ajan, ja nyt tuntuu siltä, että on aika keskittyä muihin asioihin. Jatkossa minut varmasti nähdään yksittäisissä kilpailuissa, kuten Imatranajossa, mutta sarjojen kiertämisen aika on osaltani ohi, Kallio kertoo.
– Pyrinkin ajamaan jäähyväiskilpailussani sellaisen tuloksen, että kilparadat voi jättää hyvillä mielin, Kallio pohtii.
IRRC-sarjan kuudes ja viimeinen osakilpailu ajetaan Frohburgissa, Saksassa 22.-23. syyskuuta.
Teksti: Markka Racing Tiedotus