Imatran Moottorikerhon Matias Vesterinen suuntaa piakkoin harjoitusmatkalle Italiaan, missä hän palaa MGR-motocrosstiimin miehitykseen. Vesterinen ehti miettiä jopa koko ajamisen mielekkyyttä kesken menneen kauden, mutta nyt hän katsoo tulevaan Euroopan mestaruussarjan vahvat tulokset mielessään.
Vesterinen, 18, aloitti kilpailukauden 2020 EM-sarjan kovimmassa luokassa (EMX250), mistä hän vaihtoi loppukesällä maailmanmestaruussarjan MX2-luokkaan. Sieltä italialaisen MGR-tiimin jäsen palasi vielä takaisin EM-sarjan pariin. Koronaviruspandemia ehti keskeyttää kilpailukauden jo keväällä, ja kausi pääsi jatkumaan vasta elokuussa. Vesterinen oli innoissaan uransa ensimmäisistä MM-osakilpailuista, vaikka vastus oli EM-sarjaa kovempi eikä pisteitä vielä irronnut. Lukuisat kaatumiset ja muut vaikeudet koettelivat kuitenkin ruokolahtelaista välillä niin rankasti, että nuorukainen mietti jopa ajohanskojen lyömistä naulaan.
– Yhdessä vaiheessa kisoja oli todella paljon, kun kisasin MM-sarjassa, missä koronaviruspandemian takia ajettiin poikkeuksellisesti jopa kolme osakilpailua viikossa. Lisäksi kilpailin Suomessa SM-sarjassa. Se oli raskasta fyysisesti ja henkisesti, Vesterinen muistelee.
– Kisoissa tuli hyviä asioita ja esimerkiksi onnistuneita yksittäisiä kierroksia, mutta vastapainona oli huonoja startteja ja kaatumisia. Ne söivät miestä. Olen rakentanut kansainvälistä uraani vuosia, mutta useat perättäiset epäonnistumiset alkoivat vaivata oikein tosissaan. Uran lopettaminenkin piipahti mielessäni.
Paluu EM-sarjaan ja siinä pisteille ajaminen neljässä osakilpailussa kauden viidestä viimeisestä sai hymyn palaamaan Vesterisen kasvoille.
– Näin loppukauden aikana, että vauhtini riittää kilpailemaan hyvistä sijoituksista EM-sarjassa. Se palautti ja kasvatti itseluottamusta. Haluan edelleen ajaa ja menestyä.
EM-kausi päättyi Belgian Lommelissa 20. lokakuuta, ja Vesterisen loppusijoitukseksi tuli paikka 31. Hän ajoi parhaimmillaan osakilpailun 14:ksi.
Ajotauon kautta Italiaan
Lommelin EM-päätöksen jälkeen Vesterinen on pitänyt tietoisesti ajotaukoa. Hän on harjoittanut peruskuntoaan pitkäkestoisilla juoksulenkeillä, koripallon pelailulla ja kuntopiirillä. Todellinen harjoittelu käynnistyy parin kolmen viikon sisällä, kun Vesterinen suuntaa Pohjois-Italiaan MGR-tiimin luokse. Hän jatkaa KTM-pyörällä EMX250-luokassa. EM-kausi 2021 käynnistyy kaksi kuukautta myöhemmin kuin viime keväänä, vasta 16. toukokuuta Portugalissa, minkä takia kilpailuihin valmistautumisella ei ole kiire.
– Lähdin vuosi sitten Italiaan aikalailla samoihin aikoihin kuin nyt on tarkoitus, mutta silloin EM-avaus oli jo maaliskuun alussa. Sitä ennen ajoin Italian talvimestaruussarjaa, mihin suuntaan tälläkin kertaa. Ne ovat tiimille hyviä ja tärkeitä kisoja, mutta silti minulle vain osa EM-sarjaan valmistautumista, Vesterinen luotaa.
– Pidin tarkoituksella kunnon ajo- ja treenitauon viimeisen kisan jälkeen. Latailin akkuja. Voin sanoa, että nyt todellakin tekee jo mieli ajamaan. Intoa on. Lähden kauteen jatkamaan siitä, mihin viime kaudella jäin. EMX250 on edelleen todella kova luokka. Sinne on palaamassa kuskeja MM-sarjasta ja myös uusia ajajia nousee alemmasta EM-luokasta.
EM- ja MM-sarjan suomalaisittain merkittävä osa on Iitin KymiRingillä ajettava osakilpailu 22. elokuuta.
Italialaisten ykköskuljettaja
Koronaviruspandemia sekoitti koko urheilevan maailman. Myös MGR-tiimin toiminta muuttui sen seurauksena. Tiimissä on edelleen selkeä visio tulevaisuudesta, vaikka kasvutavoitteita on jouduttu miedontamaan toistaiseksi. Näillä näkymin Vesterinen on tiimin ainoa kuljettaja tulevalla kaudella, kun vielä kauteen 2020 MGR lähti Vesterisen, italialaisen Mario Tamain ja espanjalaisen Iker Larranagan voimin.
– Tiimi kyseli kovasti perääni ja halusi minun jatkavan. Tiimipomolla on kova luotto minuun ja myös usko aina palkintokorokesijoitukseen saakka. Kiinnostus ja luottamus minua kohtaan tuntuu hyvältä, Vesterinen kertoo.
– Tiimillä oli haastava vuosi koronan takia. Luotan silti edelleen siihen, että hommat toimivat ensi kaudellakin. Se tietenkin muuttuu, ettei minulla ole nyt treenikaveria tiimin kautta. Radoilla kyllä on yleensä muutenkin kuskeja, mutta kuntoilu saattaa tapahtua enemmän yksin. Tiimin kuntovalmentaja jatkanee kuitenkin Tamain kanssa, joten emmeköhän me kuntoile vielä jatkossakin myös yhdessä.
Superfinaali tervetullut uudistus Suomessa
Vesterinen edusti ensimmäistä kertaa MGR-tiimiä koko kauden ajan vuonna 2020. Suomessa hän kilpaili puolestaan orimattilalaisen Team Motopalvelun väreissä voittaen SM-hopeaa MX2-luokassa. Team Motopalvelun edustaminen ja SM-sarjan ajaminen ovat olennainen osa Vesterisen kilpailukautta 2021, mutta todennäköisesti hän ei pysty osallistumaan SM-sarjan kaikkiin osakilpailuihin EM-osakilpailujen päällekkäisyyksien takia.
Suomen mestaruussarjassa koetaan tulevalla kaudella merkittävä uudistus, kun jokaisessa osakilpailussa ajetaan päivän päätteeksi MX1- ja MX2-luokkien parhaiden ajajien yhteinen superfinaali.
– Superfinaali on hemmetin hyvä uudistus. Siinä saadaan starttipuomi täyteen kuskeja ja kummankin luokan ajajat vastakkain. Sitten nähdään, kummassa luokassa ja minkä kokoisella pyörällä, isolla vai pienellä, ajetaan kovempaa, Vesterinen ennakoi.
Joulupöydästä ajoharjoituksiin
Vesterinen on viihtynyt viimeiset parisen kuukautta kotimaisemissaan Itä-Suomen Ruokolahdella, missä hänen Jarmo-isänsä pyörittää Sopemäen Mansikka -mansikkatilaa. Myös poika on oppinut mansikanviljelyn saloihin konkreettisen työn kautta ja esimerkiksi loppusyksyllä kuukauden verran arkipäivät sujuivat peltoja traktorilla kyntäen. Myös muut viljelyyn liittyvät työt ovat tulleet yhä tutummiksi.
– Opiskelen motocrossiin painottuvalla urheiluvalmennuslinjalla Gradiassa Jämsässä, mutta olen nyt suorittanut opintoja etänä. Olen pienkonealalla, mistä vaihdan todennäköisesti puutarha-alalle. Isän mansikkaviljelmien parissa on ollut mukava touhuta, joten olisi varmasti hyötyä myös opiskella alaa, Vesterinen pohdiskelee.
Varusmiespalveluksen Vesterinen on siirtänyt eteenpäin, sillä motocrossiin panostaminen on ykkösasia.
– Menisin mielelläni armeijaan, mutta kyllä tässä nyt ajetaan motocrossia tosissaan. Katsotaan, mihin crossin ajaminen johtaa, ja mietitään sitä ”inttiä” myöhemmin.
Joulun Vesterinen vietti perheensä kanssa syöden hyvin ja Playstationia kavereiden kanssa pelaillen. Hän sai muutamia lahjoja, joista uusi verkko koripallokoriin oli tärkein. Koripalloilusta Vesterinen innostui viime kesänä. Joukkuepeleihin hän ei ole liittynyt, mutta kuntoilumielessä laji toimii sekä yksin että kavereiden kanssa.
– Koripallo on ihan yksinkin koreja heitellessä yllättävän rankkaa, sellaista hyvää peruskuntotreeniä sykealueella 120-150. Saa kunnolla hien pintaan. Olen myös alkanut seuraamaan koripalloa ja nyt kauden alettua NBA:ta. Suosikkijoukkueitani ovat Phoenix Suns ja Golden State Warriors. Lauri Markkasen edustama Chicago Bulls ei ole ollut oikein hyvä joukkue varmaan sitten Michael Jordanin aikojen.
Vesterisen vuodenvaihde sujuu vielä kotimaisemissa juhlistaen, mutta sen jälkeen reissuelämää jo vuosia viettäneen motocrossarin tie vie Pohjois-Italiaan näillä näkymin usean kuukauden harjoitus- ja kilpailumatkalle. Hän saattaa piipahtaa välillä Suomessa, mutta selkein tähtäin on EM-sarjassa menestymisessä.
Teksti: Matias Vesterisen tiedotus