Eturivistä lähtenyt Rossi oli paras Yamaha-kuljettaja 18 kierroksen ajan ja johti kilpailua kunnes Marc Marquez ja Andrea Dovizioso ohittivat hänet kierroksella 11. Rossi pysyi kuitenkin hyvin kärkiporukan mukana. Lopussa Vinales pystyi kuitenkin ohittamaan Rossin.
”Minulle tämä oli paras kilpailuni kauden puolivälin jälkeen, tämä oli meille erittäin tärkeä suoritus. Oli hienoa pystyä taas taistelemaan aivan kärkiporukassa. Lopussa renkaat eivät enää ihan täysin toimineet, mutta joka tapauksessa olimme jo todella lähellä kärkeä”, Rossi kommentoi.
”En voi tietenkään olla iloinen siitä, etten päässyt palkintopallille, koska se oli ilman muuta tavoitteeni. Maverick oli vain vahvempi kilpailussa. Fyysisesti oloni oli oikein hyvä koko ajan, vaikka sää olikin kuuma. Minulla oli kisan lopussa vielä hyvin voimia taistella.”
Rossin mukaan hänellä ja tallikaveri Maverick Vinalesilla oli erilaiset säädöt, mikä saattoi ratkaista palkintopallipaikan espanjalaiselle.
”Kuten joka kilpailussa, yritin säästää renkaita mahdollisimman paljon. Maverickilla oli erilaiset säädöt ja hän pystyi ehkä minua paremmin pitämään renkaansa toimintakunnossa. Itse menetin lopussa sellaiset 2-3 kymmenystä kierroksella renkaiden vuoksi”, Rossi kertoi.
Hän vertasi kilpailua polkupyöräkilpailuun, Rossin mukaan laji on muuttanut luonnettaan.
”Tämä oli kuin polkupyöräkilpailu. Kaikki yrittävät säästää renkaita ja vain odottelevat. Joskus joku vetää pari kovaa kierrosta ja muut yrittävät seurata, sitten vauhti taas hiljenee ja porukka on kasassa. Nykyisin kukaan ei enää paina koko kilpailua täysillä alusta loppuun.”
Rossin kilpailun paras kierros syntyi 4, kierroksella ja oli vain 0,029 sekuntia hitaampi kuin Marquezin ajama uusi rataennätys. Vinalesin paras kierros oli 0,1 sekuntia Rossia hitaampi, mutta se syntyi kierroksella 16.
Thaimaan kilpailu oli Yamahalle sen ensimmäinen palkintopallikisa kesätauon jälkeen. Rossi on innokas näkemään, oliko kyse vain hetkellisestä suonenvedosta vai onko Yamaha löytänyt jotakin, mikä pitää heidät kärjessä myös kauden neljässä viimeisessä kilpailussa.
”Meidän on nyt ymmärrettävä, oliko kyse vain tästä radasta vai olemmeko pystyneet tosiaankin parantamaan pyöräämme. Minusta tämä ei ollut ainakaan paperilla Yamahalle hyvä rata. Oletin, että meillä olisi paljon vaikeampaa täällä. Misanossa meidän sen sijaan piti olla ennalta vahvoja, mutta emme olleetkaan, joten tätä on hiukan hankala ymmärtää”, Rossi pohti.
”Nyt sekä minulla että Maverickilla oli hyvä tunne pyörästä. Ehkä olemme siis pystyneet parantamaan. Mutta pitää odottaa Motegiin asti ja katsoa, mihin siellä pystymme. Kauden viimeiset neljä kilpailua tulevat olemaan erittäin tärkeitä, koska meidän on oltava nopeita erilaisilla radoilla. Honda ja Ducati menevät kovaa kaikenlaisilla radoilla”, Rossi muistutti.