Valentino Rossi vaatii Yamahalta lisää henkilöstöresursseja: ”Ducati ja Honda ovat sen jo tehneet, jää nähtäväksi, tekeekö Yamaha saman”

Jo kausi 2017 oli huono, mutta 2018 vielä huonompi, vaikka Maverick Vinales ja Rossi olivatkin kuljettajien MM-sarjassa sijoilla kolme ja neljä. Vinales myös voitti Australian GP:n. Kaikki muut kauden 17 voittoa menivätkin sitten Hondalle ja Ducatille.

Yamaha jäi ensi kertaa vuoden 2017 valmistajien MM-sarjassa kahden parhaan ulkopuolelle, kolmanneksi. Sen pistemäärä oli myös pienempi kuin kertaakaan sitten 2007.

Rossin mukaan osasyy kahden viime vuoden ongelmille on, että Yamaha ei ole investoinut riittävästi henkilöstöresursseihin.

“Etenkin viimeisen puolentoista vuoden aikana tekniset vaatimukset MotoGP:ssä ovat muuttuneet ja kasvaneet rajusti. Ducati oli ensimmäinen, joka lisäsi huomattavasti insinöörejään ja henkilökuntaa. Se on jo hiukan lähempänä F1-tiimien työntekijämäärää. Honda teki pian saman ja olen puhunut tästä asiasta useasti Yamahan kanssa”, Rossi sanoo.

“Nykypäivänä voittaminen MotoGP:ssä vaatii juuri tämänkaltaisia tekoja. Nähtäväksi jää, tekeekö Yamaha samalla tavalla tulevaisuudessa.”

Viime vuoden viimeisten testien jälkeen Jerezissä Vinales oli tyytyväinen ja uskoi uuden pyörän olevan riittävän hyvä taisteluun maailmanmestaruudesta. Rossi sen sijaan kommentoi, ettei uusi versio M1:stä ole sitä, mitä he tarvitsevat, vaan enemmän tai vähemmän samanlainen kuin vuoden 2018 ongelmallinen pyörä.

On ehdotettu, että Yamahan olisi jaettava kehitystyönsä kahtia, eri tiimi kehittäisi Vinalesin ja toinen Rossin pyörää. Rossi ei ole täysin samaa mieltä.

”Jos Yamaha tuo uusia juttuja Vinalesille, olen siitä vain iloinen ja yritän saada myös samanlaisia. Me puhumme kuitenkin aika tavalla samanlaisista asioista, ja kun puhumme pyörän kehittämisestä, olemme hyvin usein samaa mieltä. Jos Yamaha haluaa tuoda asioita, mitä Maverick haluaa, se on ihan hyvä minullekin, sillä ainakin Yamaha tuo meille silloin jotakin uutta. Olemme kuitenkin Maverickin kanssa 90-prosenttisesti samaa mieltä asioista M1:n kehityksen suhteen”, Rossi sanoo.
 

Uusin numero