Tammi-heinäkuussa uusia moottoripyöriä rekisteröitiin Suomessa 3,0 prosenttia enemmän kuin viime vuonna samana ajanjaksona.
Uusien moottoripyörien myyntimääriin ja erityisesti merkkien välisiin markkinaosuuksiin on alkuvuonna vaikuttanut suuresti se, millä aikataululla eri merkkien uudet mallit ja ylipäätään uudet pyörät ovat Suomeen saapuneet. Esimerkiksi Harley-Davidsonin huippu-uutuus Pan American ensimmäiset pyörät saapuivat maahan vasta touko-kesäkuun vaihteessa, ja toisaalta Harrikan perinteinen syömähammas eli ilmajäähdytteinen Sportster poistui mallistosta viime vuoden jälkeen. Suzukin pitkään odotettuja uusia Hayabusia tipahteli kevään mittaan maahan pieninä erinä, ja ne oli käytännössä myyty jo etukäteen. Enemmänkin Busia ehkä olisi kaupaksi käynyt, jos niitä vaan olisi heti keväällä ollut saatavilla.
Merkkikohtaisen tilaston kärjessä tammi-heinäkuussa on Honda. Japanilaismerkki piti edellisen kerran ykkössijaa Monkey-buumin ollessa huipussaan pari vuotta sitten. Silloin useat vähättelivät Hondan piikkipaikkaa, että se on vain Monkeyn ansiota. Nyt Honda on noussut uudelleen ykköseksi, vaikka Monkeyn rekisteröintimäärät ovat laskeneet jo ”normaalien mallien” tasolle.
Pitkään kärkipaikkaa keskenään hallinneet Yamaha ja KTM kamppailevat nyt tasaväkisesti kakkos- ja kolmospaikoista. Viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna Yamaha on mennyt markkinaosuuksissaan alaspäin ja KTM lievästi ylöspäin.
BMW on noussut Kawasakin ohi nelospaikalle. Kun muiden merkkien kohdalla puhutaan paljonko niitä on myyty, niin Bemarin kohdalla olisi oikeampi puhua paljonko niitä on ostettu, sillä Ruotsin toimistolta operoivan maahantuojan kiinnostus Suomen markkinoita kohtaan ei ole ollut kovinkaan suurta. Paljonko Bemareita myytäisiinkään, jos maahantuoja panostaisi hommaan enemmän?
Harrikan uuden suunnan etsiminen näkyy markkinaosuuden hiipumisena. Nyt milwaukeelaismerkin kuutossijaa uhkaa jo Triumph, joita myytiin alkuvuoden aikana vain yksi kappale vähemmän kuin Harrikoita. Toivottavasti Harley-Davidsonin saksalaispomo Jochen Zeitz saa pian yritykselle uuden ja selvän suunnan, jolloin voidaan odottaa merkin markkinaosuuden palaavan takaisin tasolle jolle se kuuluu. Suzukilla varmasti odotettiin kauden alkaessa, että uusi Hayabusa nostaisi markkinaosuuden vähintään Triumphin ja Harrikan tasolle, mutta näin ei kuitenkaan käynyt.
Italialaismerkkien keskinäinen taisto saa on saanut uutta verta, kun Ducatin ja Piaggion lisäksi listalle on noussut uutena merkkinä Benelli. Myös KTM:n sateenvarjon alle siirtynyt Gas Gas on noussut uutena merkkinä rekisteröintitilastoihin.
Sijoitus/Merkki/Markkinaosuus 1-7/2021 / (Markkinaosuus 1-7/2020)
2. Yamaha 15,3 (19,1)
3. KTM 14,5 (14,2)
4. BMW 11,1 (9,6)
5. Kawasaki 11,1 (11,7)
6. Harley-Davidson 4,6 (6,3)
7. Triumph 4,6 (5,1)
8. Suzuki 3,8 (4,1)
9. Husqvarna 3,6 (2,5)
10. Indian 2,7 (2,9)
11. Ducati 2,4 (1,6)
12. Piaggio 2,2 (2,6)
13. Beta (2,0 (1,2)
14. Gas Gas 0,9 (0,0)
15. Benelli 0,8 (0,0)