Kaikki kuljettajat ovat aina avaustesteissä täynnä virtaa ja intoa uusien pyöriensä kanssa. Todennäköisesti Johann Zarcon tuska testien jälkeen oli kaikkein suurin.
”En oikein edes tiedä, mitä voisin sanoa. Uusi RC16 oli todella paljon huonompi, mitä odotin”, tilitti yhteisajoissa sijalle 21 päätynyt ranskalainen.
Ero Yamahan Maverick Vinalesiin oli peräti 1,7 sekuntia.
“Uskoin pystyväni parantamaan keskiviikkona kierrosaikojani, mutta en vain pystynyt. Fiilis pyörän päällä parani toisena päivänä jonkin verran, mutta vauhti ei tippaakaan. Olen todella pettynyt.”
Zarco myös kaatui kahdesti, muttei loukannut itseään pahemmin.
”Kaatumiset olivat harmillisia, mutta tärkeintä on, etten loukkaantunut. Lisäksi kaatumiseni auttoivat meitä ymmärtämään, mitkä ovat pyörän suurimmat puutteet. Samalla ymmärsin itse, että minun on tämän pyörän kanssa muutettava ajotyyliäni. Yritämme nyt päästä askel askeleelta eteenpäin. Mutkista ulostuloissa pyörä ei toimi lainkaan kuten pitäisi. Kallistuksissa ja jarrutuksissa oli jopa hankaluuksia saada minkäänlaista tuntumaa renkaisiin. Meidän on nyt vain keskittävä suunta, jota kohti lähteä ja yrittää tehdä isoja parannuksia.”
”Kaatumisenikin tulivat ihan yllättäen ilman mitään varoitusmerkkiä, joten ei ollut mitään mahdollisuuksia korjata tilannetta. Ja se tässä hiukan huolestuttaakin. Halusin silti ajaa mahdollisimman kovaa löytääkseni sen limitin, millä tätä pyörää voi ajaa.”
Tuloslistojen perusteella se limitti ei ole kovin huikea, joten ilman isoja muutoksia KTM:n ja Zarcon kaudesta voi tulla melkoinen katastrofi.
Zarco kuitenkin painottaa, että hänen työskentelymetodinsa eivät tule muuttumaan.
”Teen töitä tismalleen samalla tavalla kuin aina ennenkin. Tehdastallissa ajaminen tarkoittaa sitä, että ympärilläsi on paljon ihmisiä. Yritän kuvailla heille tuntemuksiani ja kertoa ongelmista. On selvää, että tehdastiimillä on paljon suuremmat mahdollisuudet ratkoa eri yksityiskohtia.”
Olisi voinut kuvitella, että Zarco olisi keskustellut asioista paljonkin uuden tallikaverinsa Pol Espargaron kanssa, mutta niin ei tapahtunut.
”Ei, emme puhuneet lainkaan. Mutta ehkä Jerezissä meillä on paremmin aikaa ja mahdollisuuksia jutella”, Zarco myönsi.