Triumph julkaisee uuden Tiger 1200 -seikkailupyörän lähiaikoina. ”Tehokkaampi ja kevyempi”, kuulostaako tehtaan lupaus tutulta?
Tiger-malliston 1200-kuutioinen lippulaivamalli on jo pitkään odottanut uuden sukupolven lanseerausta. Mallin viimeisin uudistus oli kahden normaalia paremmin varustellun erikoismallin, offroad-henkinen Desert ja matkailupainotteinen Alpine, ja lanseeraus. Tehdas on ollut aivan hiljaa 1200-kuutioisen Tigerin tulevaisuudesta, mikä on selvästi viitannut siihen, että jotain aivan uutta on tulossa. Pelkällä Euro5-päivityksellä ei tässä luokassa tule pärjäämään.
Nyt Triumph on julkaissut ensimmäiset kuvat tulevasta 1200-kuutioisesta Tigeristä. ”Tehokkaampi ja kevyempi kuin lähin kilpailija”, täräyttää Triumph julki uuden mallinsa tärkeimmät ominaisuudet. Ei tarvitse olla kummoinen tietäjä, että ”lähin kilpailja” tarkoittaa BMW R1250GS -mallia. Bokseri-Bemaria tehokkaampi oli jo edellinenkin 1215-kuutioinen Tiger 141 hevosvoimallaan, kun Bemari ilmoittaa moottorinsa tehoksi 136 hevosvoimaa. Laihdutuskuurille Tiger sen sijaan on joutunut alittaakseen saksalaiskilpailjan lukemat.
Vuodetuista kuvista selviää, että teräsputkirunko on uudistunut, moottori on edelleen rivikolmonen ja toisiovetona on uudennäköinen kardaaniveto. Kuvissa näkyy myös sivukiinnitteinen rekisterikilven telinettä muistuttava takalokasuojan jatke. Äänenvaimennin on nostettu ylös lähes satulan korkeudelle, mikä tarkoittaa haastetta (tai leveyttä) sivulaukkuratkaisulle. Nyt julkaistuissa kuvissa ehkäpä erikoisin piirre on se, että itse jäähdytintä ei kuvissa näy lainkaan. Seuraako Triumph Honda Africa Twinin ja KTM 1290 Super Adventuren osoittamaa tietä, ja käyttää kahta pienempää ja paremmin suojaan sijoitettua jäähdytyintä?
Kun Triumph vuonna 2019 esitteli uuden Tiger 900:n, oli sen puhutuin ominaisuus niinsanottu T-plane -kampiakseli. Se tarkoitti epätasaista sytytysväliä (0-90-180 astetta) mutta myös epätavallista sytytysjärjestystä (1-3-2). Laajentaako Triumph T-plane -kampiakselin käyttöä nyt myös 1200-kuutioiseen malliin? Ja onko iskutilavuus Speed Triplestä tuttu 1160 kuutiota vai onko lyhytiskuisen Speed Triplen moottoria muokattu pitkäiskuisemmaksi ja siten iskutilavuudeltaan isommaksi. Olihan edeltävän Tiger 1200:n moottorikin jo mallimerkintäänsä isompi, tarkalleen 1215 kuutiosenttimetriä. Ja kun Triumph melko avoimesti kertoo Bemarin olevan pahin kilpailija, niin joko nyt nähtäisiin myös R1250GS Adventure -mallia vastaava isotankkisempi malli? Ja entäpä varustetaso, aikooko Triumph vakiovarusteillaan lyödä saksalaiskilpailjan, jonka hinta täydellisesti varusteltuna nousee yli 30 tuhannen euron?
Odotetaan mallin virallista julkistusta, niin saamme vastaukset näihinkin kysymyksiin.
Myös Tiger-malliston toiseen päähän on tulossa uusi malli:
…ja brittimerkki panostaa muutenkin kestopäällysteen ulkopuolisiin asioihin: