Milanossa järjestetty maailman suurin moottoripyöränäyttely – EICMA – oli todellinen karkkikauppa motoristille. Nähtävää riitti uusista tuotantomalleista tehtaiden esittelemiin konsepteihin, kisapyöriä joita yleensä ei pääse näkemään näin läheltä ja muuten vain hienoa silmänruokaa. Tässä muutama näyttelyn tähti.
Kawasaki Z900RS Cafe
Kawasaki esitteli jo lokakuussa Tokiossa uuden retromallin Z900RS, joka on kunnianosoitus vuoden 1972 Z1-mallille. Milanossa se sai rinnalleen café racer -version, joka on – jos mahdollista – vieläkin tyylikkäämpi.
Ducati Panigale V4
Ducatin siirtyminen isoissa sporttimalleissa V2-moottoreista V4:een on iso uutinen millä tahansa mittapuulla. Ducatin osastolla oli nähtävänä lasikuution sisään asennettu halkaistu V4-moottori, joka pyöri hitaasti niin että jokainen voi tarkastella moottorin toimintaa. 1103 kuutiota ja 214-226 hevosvoimaa on uusi merkkipaalu, vaikka Ducati siis yltääkin siihen kilpailijoiden 1000-kuutioisia malleja suuremmalla iskutilavuudella.
KTM 790 Duke
Iskutilavuudeltaan pienempi mutta merkitykseltään jopa suurempi uutuus kuin Ducatin uusi moottorikonstruktio. KTM:n uusi 799-kuutioinen rivikakkonen tulee olemaan merkittävässä asemassa itävaltalaisvalmistajan tulevissa malleissa. Nyt esitellyn 790 Duken rinnalle esiteltiin jo konseptimalli 790 Adventure R, joka on osoitus siitä että mallisto tulee laajenemaan tulevaisuudessa.
Honda Gold Wing
Honda on ”back in business” esiteltyään uuden Gold Wingin ja CB 1000 R Neo Sports Café -nakun. Monen vuoden tauon jälkeen Hondalta tulee uutuuksia, jotka Suomessa ovat todellisia myyntimalleja. Ja Hondan osastolla pyörineen konseptimallin perusteella voidaan päätellä, että kehitys ei ole pysähtynyt, vaan päinvastoin lähivuosina voidaan odottaa lisää mielenkiintoisia uutuuksia japanilaisjätiltä.
Husqvarna Vitpilen 701
Vitpilen on Husqvarnalle iso askel, sillä se on vuonna 1902 perustetun moottoripyörämerkin ensimmäinen selkeä katumalli. Merkki on siis vuoden Harley-Davidsonia vanhempi ja saman verran Indiania nuorempi. Yksisylinteriset Vitpilen 401 ja 701 tulevat markkinoille vuoden 2018 ensimmäisellä kvartaalilla.
Honda Monkey
Vaikka Monkey -konsepti onkin 125-kuutioinen eikä mopo kuten vanhoina hyvinä aikoina, niin silti legendaaristen muotojen kunnioitus konseptissa oli mykistävää. Maahantuoja vilautteli, että uusi satapiikki Monkey saattaa tulla myyntiin jo loppukesästä 2018.
Yamaha Niken
Oli mielipide uudesta kolmipyöräisestä Yamaha Nikenistä sitten mikä tahansa, niin ainakin jokaiselta löytyy mielipide siitä. Erikoinen kallistuva kolmipyörä ei jätä ketään kylmäksi. Muistellaanko kymmenen vuoden kuluttua, että ”silloin kun prätkät vielä olivat kaksipyöräisiä”, vai onko Niken vain japanilaisvalmistajan erikoisuuden tavoittelua. Ainakin maahantuoja ilmoittaa olevansa tosissaan mallin suhteen ja uskoo Nikenin tarjoavan täysin uudenlaisia ajoelämyksiä Ja se siis vaatii moottoripyöräkortin, toisin kuin monet muut kolmipyöräiset ajoneuvot.
MV Agusta
Räikeät racing-tyyppiset väritykset, Pirelli- ja RC-erikoismallit sekä tietysti kauniita naisia. MV Agustan uudet mallit ovat kuin suoraan kisavarikolta. Eikun… tämähän siis onkin Leon Camierin World Superbike luokan kilpuri. Katumalleista se ei eroa ulkoisesti juuri muuten kuin rekisterikilven puuttumisena.
Sami Hyypiä
Husqvarnan osastolla pyöri pitkänhuiskea hahmo, josta ei ensimmäisenä tule mieleen moottoripyörät. Sami Hyypiä oli silminnähden innoissaan moottoripyöränäyttelyn vilskeessä. Keski-Euroopassa Hyypiä on selvästi suurempi stara kuin Suomessa, ja miehen tunnistivat lähes kaikki messuvieraat. Tässä keskustelukavereina ovat Antti Pyrhönen (oik) ja Husqvarnan toimitusjohtaja Oliver Göhring.
Ducatin kilpakuskit
Ducatin pressitilaisuudessa oli paikalla sellainen kavalkaadi kovia kisakuskeja, että harvoin yhtä menestyneen joukon saa samaan kuvaan muualla kuin MotoGP-kisan yhteydessä. Vasemmalta Danilo Petrucci (Pramac Ducati MotoGP), Andrea Dovizioso, Casey Stoner, Jorge Lorenzo, Michele Pirro ja Chaz Davies. Ducatin pressitilaisuus järjestettiin sunnuntaina, ja Davies oli ehditty lennättää jo launtai-illan Qatarin WSBK:n MM-osakilpailusta Milanoon. Kuvassa keskellä siviilivaatteissa Ducatin testikuljettaja Alessandro Valia ja Ducatin toimitusjohtaja Claudio Domenicali.
Kisapyörät
Jos oli paikalla paljon kisakuskeja, niin osastoilla oli lähes ruuhkaksi asti myös kisapyöriä. Tässä esimerkkinä Akrapovicin osasto, jossa voi tutkailla lähietäisyydeltä ja vertailla keskenään mm. Valentino Rossin, Andrea Dovizioson, Pol Espargaron ja Andrea Iannonen MotoGP-pyöriä.
BMW HP4 Race
Bemarin osastolla oli nähtävänä hiilikuiturunkoinen HP4 Race. Ei rekisteröitävissä, ei kelpaa kilpailuluokkiin, mutta takuulla hauska harrastusväline radalle ja todellista tekniikkapornoa, jonka tarkasteluun ei kyllästy.
Brough Superior
Jos Bemarin HP4 edusti ratapyörien tekniikkapornoa, niin samaa voi katupyöräpuolella sanoa Brough Superiorista. Messuosastolla pyörä kiilsi niin, että sitä piti ihailla aurinkolasit päässä. Kuva puhukoon puolestaan.
Arrivederci
Ensi vuonna uudelleen.