KTM:n A2-luokan katettu sporttimalli uudistuu saaden tekniikkaa, jota harvoin on nähty tämän koko- ja hintaluokan pyörissä.
Kun A2-luokan tehoraja estää tehonlisäyksen, on suorituskykyä haettava muilla keinoilla. Ja niitä Mattighofenissa on keksitty useita RC390:n uudistuksen yhteydessä.
Aoitetaan painosta. Edellisen mallin vanteet on korvattu kevyemmillä Moto3-tyylisillä vanteilla, joilla on saavutettu peräti 3,4 kilon painonsäästö. Melkoinen määrä, kun kyse on pyörivistä massoista. Uudistettu runko painaa 1,5 kiloa aiempaa vähemmän. ByBren jarrutkin ovat käyneet läpi laihdutuskuurin ja ovat nyt 960 grammaa kevyemmät.
Vääntö. Jos tehoa ei voi lisätä, niin vääntöä voi. Uuden 40 prosenttia suuremman airboxin ja uuden pakoputkiston ansiosta vääntö on kasvanut 35 newtonmetristä 37:ään.
Aerodynamiikka. Sillä on vaikutusta tässäkin koko- ja nopeusluokassa. Uudet katteet suojaavat paremmin kuljettajaa ajoviimalta, mutta ovat samalla aerodynaamisemmat ja tuovat siten huippunopeutta lisää.
Mukavuutta tuo parannettu ergonomia ja myös 10 litrasta 13,7 litraan kasvatettu polttoainetankki tuo mukavuutta, kun tankkausväli pitenee. Samalla pyörän ulkomitat ovat istuinkorkeus mukaanlukien hieman kasvaneet, joten erityisesti isokokoisempien kuljettajien oltavat ovat parantuneet.
Huoltoystävällisyys. Katteiden kiinnitystä on muokattu niin, että kiinnitysruuveja on nyt vähemmän. Saattaa monelle tuntua mitättömältä asialta, mutta huoltoaikaan se ainakin vaikuttaa, ja siten tietää säästöä lompakkoon.
Jousitus. Jousitusta on uudistettu ja sekä edessä että takana on nyt WP Apexit. Etupään USD-teleskoopissa on 30-pykäläinen säätö sekä puristus- että paluuvaimennuksessa. Takapäässä on säädettävä esijännitys ja lisäksi paluuvaimennuksessa viisiasentoinen säätö.
Elektroniikkapaketti on pantu kokonaan uusiksi, ja nyt yksisylinterisessä sportissa on paketti jota harvoin nähdään tässä koko- ja hintaluokassa. Sekä ABS-jarrut että luistonesto huomioivat sivuttaiskallistuksen. Lisäksi jarruissa on ns. supermoto-asetus, eli ABS on kytkettävissä pois takarenkaalta. Mittaristoksi on vaihdettu isokokoinen väri-TFT-näyttö, johon voidaan liittää myös KTM My Ride -appi. Ulkoisesti uuden mallin erottaa helpoimmin keulasta, jossa aiemmat kaksi pientä ja pyöreää ajovaloa on korvattu paremmin muuhun KTM-perheeseen sopivalla ajovalolla.
KTM ilmoittaa RC390:n huipputehoksi entiset 32 kilowattia. Pyörän keveyden takia A2-luokan suurin sallittu tehopaino-suhde rajoittaa tehoa niin, että aivan täysi 35 kilowatin teho ei ole mahdollinen. Suorituskyvyssä KTM:n pitäisi kuitenkin olla vähintäänkin kilpailukykyinen luokassaan, juuri hyvän tehopaino-suhteen takia.
Ensi vuoden uudistettu RC390 saapuu jälleenmyyjille maaliskuussa 2022. Pienempi RC125 saa kaudeksi 2022 pääosin samat parannukset kuin 390-mallikin.
Jo aikaisemmin julkaistiin isompi RC 8C -malli, jonka rajoitettu erä myytiin loppuun ennätysajassa: