Kun 790 Duken 789-kuutioinen moottori kasvatetaan 889-kuutioiseksi ja päivitetään pyörä kauttaaltaan paremmaksi, on tuloksena täysin uusi KTM 890 Duke.
KTM lähti kehittämään 790 Duken moottoria ja tuloksena nähtiin alkuvuodesta 2020 markkinoille tullut 890 Duke R. Nyt esitelty 890 Duke seuraa samoja jalanjälkiä ja pysyy uskollisena sisarmallinsa hiotuille ominaisuuksille.
Uuden entistä hienovaraisemman moottorinohjauksen ansiosta Euro5-hyväksytty 889-kuutioinen rivikakkosmoottori tuottaa 115 hevosvoimaa ja tarjoaa 92 newtonmetrin väännön (KTM 890 Duke R:n lukemat 121 hv ja 99 Nm). Pyörivät massat ovat samalla tavalla 790-moottoriin verrattuna 20 prosenttia suuremmat kuin 890 Duke R:ssä. Muutos parantaa moottorin käytöstä matalilla kierroksilla. Kasvaneesta suorituskyvystä huolimatta uutuuden kulutukseksi luvataan vain 4,8 litraa sadalla. Tankin tilavuus on 14 litraa.
Mukautettava ja valon määrään reagoiva TFT-mittaristo noudattaa muista KTM-malleista tuttua tyyliä. Ajomoodeja on kolme: Sport, Street ja Rain. Ajomoodin vaihto muokkaa sekä kaasunvastetta, maksimitehoa että sutimisen- ja keulimisenestoa. Valinnaisen Track-asetuksen avulla kuljettaja voi säätää sutimisenestoa yhdeksänasentoisella säädöllä, keulimiseneston voi poistaa ja kaasunvasteasetuksiakin on kolme erilaista. Kaarreavusteinen ABS-järjestelmä tarjoaa optimaalisen jarrutehon ja turvalliset pysähdykset. Valinnainen quickshifter+ -vaihdeavustin mahdollistaa kytkimettömän vaihteiden vaihdon molempiin suuntiin.
Runko on kromi-molybdeeniteräsputkirakenteinen ja takarunko alumiininen. Kuivapaino on 169 kiloa, mikä on kolme kiloa enemmän kuin R-version paino. 43-millisten USD-teleskooppien WP APEX-iskunvaimennus ja takapään erillisellä typpisäiliöllä varustetun monovaimentimen esijännityksen säätö parantavat ajotuntumaa. Ergonomia on R-versiota yleiskäyttöisempi ja istuinkorkeus matalampi 820 milliä. Ensiasennusrenkaiksi on vaihdettu Continentalin ContiRoad-kumit ja uutuus on myös KTM myRide-sovelluksen kanssa yhteensopiva.
Lue myös toisesta kauden 2021 KTM 890-uutuudesta: