Kawasaki pyrkii vahvistamaan Ninja-tuotemerkkiä viemällä yhä useampien mallien muotokieltä lähemmäs sporttisia pyöriä. Tämä koskee tulevalla kaudella myös Z1000SX:ää, jonka etukatteen terävöitynyt muotokieli synnyttää entistä sporttisemman vaikutelman. Etukate on myös leventynyt. Tuulilasi on kasvanut korkeutta ja saanut tuplakuplamallisen muotoilun.
Mielenkiintoisin uutuus on IMU-järjestelmä, jonka myötä pyörässä on jatkossa esimerkiksi mutka-ABS. Euro4-normin mukaisessa moottorissa on uusi ECU, minkä ansiosta tehonkehitys käy entistä pehmeämmin.
Uuden iskunvaimentimen ja uuden linkuston johdosta istuinkorkeus on madaltunut 815 milliin, ja samalla ajo-ominaisuuksien luvataan parantuneen entisestä.
Uusitut LED-ajovalot valaisevat entistä tehokkaammin. Mittaristossa on entistä isompi kierroslukumittari, ja LCD-näytöstä voidaan lukea esimerkiksi nopeus ja valittu vaihde. Myös vaihtovalo löytyy. Lisäksi kierrosmittarin nuoli vaihtuu valkoiselta punaiselle, kun on aika vaihtaa vaihdetta.
Sekä kuljettajan että matkustajan satulan täytettä on lisätty, ja laukkujen asentaminen ja irrottaminen pyörästä käy entistä helpommin. Lisävarusteluettelosta voi poimia lämpökahvat, perälaukun ja matalamman satulan.
Teksti Andreas Jennersjö
Kuvat Kawasaki