Lähes 60-vuotista perinnettä kunnioittava ja aitoa ajokokemusta varten pelkistetty Harley-Davidson Roadster on kotonaan niin kaupungissa kuin mutkittelevalla maantiellä.
– Harley-Davidson Sportster esiteltiin vuonna 1957, ja se on osoittautunut pyöräksi, jota voi kehittää ja muokata loputtomiin. Roadster aloittaa nyt uuden luvun tässä tarinassa, kertoo Brad Richards, Harley-Davidsonin suunnittelujohtaja.
– Olemme nähneet asiakkaidemme muokkaavan Sportsterista hyvin erilaisia, yksilöllisen tyylikkäitä moottoripyöriä. Yhdistelimme myös uudessa Roadsterissa eri tyylisuuntauksia, mutta tärkein tavoitteemme oli luoda selkeälinjainen ja tehokas Sportster, jossa on hyvä ajotuntuma.
Harley-Davidsonin Live Your Legend -kampanjaan lukeutuva uusi Roadster on osa Dark Custom -mallistoa. Sen minimalistinen muotoilu on saanut innoituksen klassisista kilpapyöristä, pelkistetyistä ja urheilullisista nykypyöristä sekä 1950- ja 1960-lukujen Sportster-kilpapyöristä.
– Halusimme yhdistää Roadsteriin 50-luvun KHR-mallien hengen ja kilparadoille tuunattujen Sportsterien tehokkuuden, Richards jatkaa.
– Näistä pyöristä oli karsittu kaikki ylimääräinen. Niissä oli pieni tankki ja typistetyt lokasuojat, sillä kaikkein tärkeintä oli suorituskyky.
Roadsterin suorituskyvyn takaa yhdistelmä modernia tekniikkaa: uudet renkaat ja vanteet, iskunvaimentimet sekä ilmajäähdytteinen 1200-kuutioinen V-Twin-moottori. Pyörän edessä on 19- ja takana 18-tuuman viisipuolaiset split-valuvanteet, jotka tekevät uudesta Roadsterista entistä sporttisemman.
– Vanteisiin otimme mallia klassisista pinnavanteista. Ne ovat rakenteeltaan kaikkein monimutkaisimmat, joita olemme ikinä suunnitelleet, kertoo Ben McGinley, Harley-Davidsonin suunnitteluinsinööri.
– Limittäin sijaitsevat pinnat osoittavat ulospäin kohti vanteen vastakkaista sivua, mikä tekee pyörästä särmikkään. Vanteet ovat myös kokoonsa nähden hyvin kevyet, mikä helpottaa osaltaan pyörän käsittelyä.
Roadsterin iskunvaimennusta tehostavat edessä tukevaan ohjauskolmioon kiinnitetyt 43 mm patruunatyyppiset ja tri-rate-jousitetut upside-down-vaimentimet ja takana emulsiotäytteiset coil-over-vaimentimet säädettävällä esijännityksellä. Roadsterin joustovara on parempi kuin yhdessäkään toisessa Sportster-mallissa – 114 mm edessä ja 81 mm takana. Etupyörän kaksi 300 mm kelluvaa jarrulevyä tekevät jarrutuksesta tehokkaan. Roadster on varustettu ABS-jarruilla.
Ajoasento on sporttinen, sillä Roadsterin madallettu ohjaustanko ja keskiasennetut hallintalaitteet keskittävät kuljettajan painon Sportsterin klassisen 12,5 litran tankin päälle.
Roadsterin riisutulle tyylille uskollisena pyörän takalokasuoja on 1,5 tuumaa lyhyempi kuin aiemmissa Sportster-malleissa. Hihnasuojuksen ja äänenvaimentimen lämpösuojan rei’itys jäljittelee kilpapyörien komponentteihin porattuja reikiä, ja ohjauskolmion eteen sijoitetussa mittarissa on digitaalisella nopeusmittarilla varustettu analoginen kierroslukumittari. Suoraan lokasuojan tukiin kiinnitetyt takavilkut ja -valot, uusi rekisterikilpi ja taaksepäin viisto satula tekevät pyörän takaosasta selkeälinjaisen.
. Istuimen muotoilu kuvaannollisesti liukuu kohti lyhyttä lokasuojaa, McGinley kertoo.
– Pehmusteisiin otimme vaikutteita nahkatakista, ja suunnittelemalla istuimen takaosan matkustajaa varten paransimme Roadsterin monikäyttöisyyttä.
Harley-Davidson Roadster -mallista on saatavilla neljä värivaihtoehtoa: Vivid Black hiilenharmaalla pin-stripella; Black Denim punaisella pin-stripella; Velocity Red Sunglo punaisella pin-stripella ja kaksisävyinen Billet Silver/Vivid Black viininpunaisella pin-stripella.
Malli koeajetaan Biken numerossa 7.2016, joka ilmestyy 29. kesäkuuta.