Ducatin uusi Monster 1200 esiteltiin valmistajan lehdistötilaisuudessa Italiassa. Ruotsin Bike-lehden päätoimittaja, Magnus Wallner, oli paikan päällä:
–Uusi Monster on uudenlaisen sukupolven pyörä. Siinä ei ole perinteistä runkoa, vaan ainoa tuttu rakenne on etummainen apurunko, joka on pultattu kiinni 11-asteisen Testastretta-moottorin sylinterinkanteen.
Testastrettan toinen sukupolvi tuottaa135 hevosvoimaa 8750 kierroksella Monster 1200:ssa. S-versiossa luku on puolestaan noussut 145 hevosvoimaan. V-twinissä on ride-by-wire ja kolme ajoasentoa: Sport, Touring ja Urban. Asennot vaikuttavat kaasuvasteeseen ja Urbanissa teho on laskettu sataan hevosvoimaan. Malleissa on myös Ducatin kahdeksanportainen DTC-luistonestojärjestelmä. Kuusiportaisessa vaihteistossa on monilevyinen märkäkytkin ja luistotoiminto. Ducati korostaa myös, että suuren huollon ja venttiilitarkastuksen huoltoväli on jopa 30 000 kilometriä.
Molempien Monster 1200 -versioiden ajovalmis paino on 209 kiloa (kuivana 182 kg) Alusta on aivan uudenlainen. Istuinkorkeus on vakiona 785 millimetriä, ja lisävarustesatulan avulla sen voi laskea jopa 745 millimetriin. Tankin tilavuus on 17,5 litraa. Monsterin vakioversiossa on Kayaban täysin säädettävä 43-millimetrinen etuhaarukka ja takana Sachsin monovaimennin, jossa on säädettävä esijännitys ja paluuvaimennus. S-versiossa on Öhlinsin täysin säädettävä 48-millimetrinen etuhaarukka ja takana saman valmistajan monovaimennin.
Jarrukomponentit ovat Brembonkäsialaa ja ABS-järjestelmä tulee Boschilta. Jälkimmäistä voi säätää kolmiportaisesti riippuen siitä, minkä verran kuljettaja haluaa sen puuttuvan peliin. Monster 1200:ssa on M4-monoblocksatulat ja kaksi 320-millimetrin kokoista etulevyä, kun S-versiossa puolestaan on M50-monoblockit ja 330-milliset levyt. Molemmissa versiossa on radiaalinen jarrupumppu ja takana yksi 245-millinen jarrulevy.
Mittariston uudesta TFT-näytöstä voi valita kolme eri asentoa: Core, Full ja Track. Ensimmäinen on kaupunkiasento, toinen näyttää touringiin tarvittavia tietoja ja kolmas on tarkoitettu rata-ajoon tai reippaaseen maantieajoon.
Tekniset tiedot ja lehdistötiedotteen voi ladata oikealta.
Teksti: Oscar Algott