Diavel on Ducatin malleista seuraava, jonka moottori vaihtuu V2:sta V4 Gransturismoon. Tehoa tulee lisää mutta painoa on 13 kiloa vähemmän.
Diavel esiteltiin 12 vuotta sitten, syksyllä 2010 ja tuotantoon se tuli vuodeksi 2011. Siitä lähtien tämä powercruiser pysyi teknisesti lähes ennallaan; moottorina oli 1200-kuutioinen V2, joka myöhemmin kasvoi 1260-kuutioiseksi ja sai muuttuvan venttiiliajoituksen. Siitä lähtien kun Ducati esitteli Panigaleen, Streetfighteriin ja Multistradaan V4-moottorit, on ollut selvää että myös Diavelin moottorikonstruktio tulee jossain vaiheessa vaihtumaan samalla tavalla. Se päivä koittaa nyt.
Diavel V4:n pata on käytännössä sama kuin Multistrada V4:ssa, eli 1158 Granturismo -moottori, jossa ei käytetä Panigalen tapaan desmodromista venttiiliohjausta. Multistradan 170 hevosvoimaa ja 125 newtonmetriä ovat Diavelissa säätyneet arvoihin 168 hevosvoimaa ja 126 newtonmetriä. Näillä arvoilla Ducati lupaa Diavel V4:n kiihtyvän nollasta sataan alle kolmen sekunnin. Moottorin taloudellisuutta on parannettu takasylinterien deaktivointijärjestelmällä, joka toimii paitsi tyhjäkäynnillä, myös matalilla kierroksilla ja pienillä kaasunasennoilla ajettaessa. Kuusipykäläisen vaihteiston hämmentämistä helpottaa quickshifter-vaihdeavustin, jonka avulla voidaan sekä isommalle että pienemmälle vaihteelle vaihtaa ilman kytkintä. Toisiovetona on tuttuun tapaan ketjuveto.
Elektroniikkapaketti on muiden Ducati-mallien tapaan kattava. Ajoasetuksia on neljä (Sport, Touring, Urban ja Wet), joista kahdessa ensimmäisessä huipputeho on täydet 168 hevosvoimaa ja kahdessa jälkimmäisessä teho on rajoitettu 115 hevosvoimaan (8750 rpm) ja vääntö 114,4 newtonmetriin (5750 rpm). Kuusiakselisen liiketunnistimen ansiosta ABS-jarrut, luistonesto ja keulimisenesto huomioivat pyörän sivuttaiskallistuksen. Lisäksi varustukseen kuuluvat vakionopeussäädin, lähtöavustin sekä viisituumaisen TFT-värinäytön yhteydessä bluetooth-järjestelmä, joka mahdollistaa puhelut, tekstiviestit ja musiikin kuuntelun ajon aikana. Ducati Link – sovelluksen kautta on lisävarusteena saatavilla myös turn-by-turn -navigointi.
Jousituksena on edessä 50-millinen ja täysin säädettävä USD-teleskooppi, takana yksipuoleisen alumiinisvingin yhteydessä täysin säädettävä monojousitus. Edessä joustomatka on 120 milliä, ja takana joustomatkaa on V2 Diaveliin verrattuna kasvatettu 15 milliä ja uusi lukema on 145 milliä. Akseliväliksi kerrotaan 1593 milliä, joka on neljä milliä vanhaa mallia vähemmän. Painon kerrotaan keventyneen 13 kiloa, josta moottorin osuus on viisi kiloa ja itse pyörän osuus kahdeksan kiloa. Pyörän kevennyksestä osa tulee siitä, että vanha ristikkorakenteinen teräsputkirunko on korvattu alumiinimonokokki-rungolla.
Jarruina on edessä tuplat 330-milliset levyt yhdessä Brembo Stylema Monobloc -satuloiden kanssa. Takana jarrulevyn koko on 265 milliä ja satula on kaksimäntäinen. Hidastuvuudeksi Ducati lupaa pitkälle ja matalalle Diavel V4:lle jopa 11,5 m/s2, joka on kilpapyörämäisen kova lukema. Rengastuksena on tuttuun tapaan edessä 120/70ZR17 ja takana muhkea 240/45ZR17 ja ensiasennusrenkaina Pirelli Diablo Rosso III:t. Ohjaustankoa on tuotu 20 milliä lähemmäs kuljettajaa, minkä luvataan tekevän ajoasennosta mukavamman.
Jos vakiovarustelu tuntuu riittämättömältä, niin siihen tarjoaa apua Ducati Performance -luettelo, josta löytyy mm. 48 litran vetoiset sivulaukut, matkustajan selkänoja, touring-plexi, hiilikuituosia ja paljon muuta kivaa.
Huoltoväli on 15 000 kilometriä ja venttiilin välykset tarkistetaan 60 000 kilometrin välein. Saatavilla on kaksi värivaihtoehtoa, musta ja punainen. Ensimmäiset Diavel V4:t saapuvat jälleenmyyjille tammikuussa 2023.
Moottori: nestejäähdytteinen, 90-asteinen Granturismo V4, 1158cc
Poraus x isku: 83 x 53,5 mm
Puristussuhde: 14,0:1
Teho: 168 hv / 10 750 r/min
Vääntö: 126 Nm / 7 500 r/min
Voimansiirto: monilevyinen märkäkytkin luistotoiminnolla, 6 vaihdetta, ketjuveto
Akseliväli: 1593 mm
Istuinkorkeus: 790 mm
Tankin tilavuus: 20 litraa
Kuivapaino: 211 kg
Paino tankattuna: 236 kg