Moottoripyöräilijöiden turvallisuuskehitys jatkuu suotuisana
Hermanni Haljalan edessä ovat tekniset maastokokeet, kun enduromoottoripyöräilyn maailmanmestaruussarja jatkuu Romaniassa perjantaista sunnuntaihin. Jämsäläisen pyörää on muutettu kauden viidenteen ja kuudenteen osakilpailuun.
14-osaisesta MM-sarjasta on ajettu neljä osakilpailua, eli kaksi viikonloppua. Haljala on aikuisten E1-luokan pisteissä kymmenentenä, kun MM-sarja kaartaa 11 vuoden tauon jälkeen Romaniaan. Bacaussa ajetaan perjantai-iltana lauantain MM-osakilpailun tuloksissa huomioitava supertesti. Sunnuntaina on vuorossa oma MM-osakilpailunsa. Kuljettajilla on kumpanakin päivänä edessään tuttuun tapaan kolme erilaista maastokoetta: crossi-, extreme- ja endurotesti. Ne ajetaan kolmeen kertaan, ja yhden ”kierroksen” kokonaismitta on 54 kilometriä. Italialaisen EnTrophy Enduro Racing -tiimin jäsen Haljala tutustui maastokokeisiin keskiviikkona kävelemällä ne läpi.
– Pääsääntöisesti reitti vaikuttaa hyvältä, mutta on todella erilaiset olosuhteet kuin aiemmissa kisoissa. Reitti on teknisesti varmaan haastavin, mitä on ollut MM-urallani. Endurotesti on paikoitellen todella tekninen, koska mennään erittäin jyrkkiä ylä- ja alamäkiä vuorenrinteillä. Paikoitellen on taas tosi vauhdikas pätkä. Crossitesti on myös aika kovaa maata ja siellä on teknisiä paikkoja, mutkia rinteissä ja hyppyreitä, jotka ovat oikeastaan luonnonmukaisia pudotuksia. Extremetesti oli jopa kävellen haastava päästä läpi, koska on satanut vettä ja pätkä on päässyt liejuisaksi. Siellä on tosi paljon kinkkisiä ja pahoja ylämäkiä. On mielenkiintoista nähdä, muuttavatko järjestäjät reittiä vai ajetaanko se sellaisena, Beta-kuljettaja Haljala pohtii.
– Kaikin puolin kaikki näyttää hyvältä. Itselläni on mukava, rento fiilis kisaan. Lähden nauttimaan ja tekemään omaa tulostani ja tyrkkäämään rennosti. Koitan saada suunnan kohti parempaa aiemmista osakisoista. Haen hyviä, yksittäisiä onnistumisia, joiden kautta rakennan hommaa. Kun saan hyviä pätkäaikoja, se luo itseluottamusta ja tulosta lähtee tulemaan. Ennen kaikkea nautin ja annan palaa.
Haljalalla oli pyöränsä moottorin kanssa voimantuotto-ongelmia edellisessä MM-viikonlopussa Portugalissa kuukausi sitten. Hän sai tiimiltään uuden moottorin pyöräänsä sen jälkeen ja ehti ajaa Italian mestaruussarjaa.
– Moottorin vaihdon lisäksi teimme edellisten MM:ien jälkeen muutoksia pyörääni. Olimme huomanneet, että pitää hakea vähän uutta suuntaa. Olimme menneet muutamissa säädöissä pieleen. Ne eivät toimineet MM:ssä, vaikka talven treeneissä olivatkin ok. Nyt testeissä vaikutti hyvältä ja katsotaan, miltä kisassa tuntuu.
Haljalan lisäksi Romaniassa kilpailee samassa E1-luokassa suomalaiskuljettajista Roni Kytönen, joka on MM-pisteissä yhdeksäntenä. Nuorten kuljettajien Youth-luokassa nähdään MM-sarjassa 12:tena oleva Tiitus Enjala sekä Juho Ahokas.
E1-luokka, MM-pistetilanne 4/14-osakilpailu:
1. Steve Holcombe, GBR, Honda, 74 pistettä
2. Josep Garcia, ESP, KTM, 74p.
3. Jamie McCanney, GBR, Husqvarna, 58p.
…9. Roni Kytönen, FIN, Yamaha, 27p.
…10. Hermanni Haljala, FIN, Beta, 26p.
Kaikki tulokset ja sarjataulukot:
www.endurogp.com/2024-results
Teksti: Hermanni Haljalan tiedotus, kuva: EnTrophy Enduro Racing Team