Upeata rakentamista – Yard Built palaa mestarirakentajan pajalle

Vuonna 2015 Rough Crafts nosti odotukset korkealle vakuuttavalla XJR1300 Guerilla Four –
mallilla. Yamaha valitsi Rough Craftsin rakentamaan tämän vuoden ensimmäisen Yard Built -version
Sport Heritage -malliston Yamaha XSR700 -moottoripyörämallista.
 
Winston sai vapaasti muokata XSR700-mallista tunnetun tyylinsä mukaisen – ilman rungon
leikkaamista tai hitsaamista. Tulokseksi saatiin yhden sijasta kaksi mestariteosta. Helpoilla
muutossarjoilla XSR700-pyörästä tulee alle tunnissa joko café racer -tyylinen katupyörä Corsa Scorcher
tai maastoajoon valmis scrambler-tyylinen Soil Scorpion.
 
”Tämä on ensimmäinen kaksoismallinen rakenneltu pyörämme”, kertoo Yamaha Motor Europen
markkinointikoordinaattori Cristian Barelli. ”Malli osoittaa, kuinka monipuolisesti XSR700 taipuu
mukautuksiin. Voit luoda niin café racer- kuin scrambler-pyöränkin tinkimättä alkuperäisen laitteen
ydinominaisuuksista ja ajettavuudesta.”
 
”XSR oli erinomainen aihio rakentamiselle”, Winston toteaa. ”700-mallin putkirunko on mahtava, ja
teho-painosuhde on moottoripyörälle täydellinen. Uudistetun, lyhyemmän rungon ja irrotettavan
takahäkin ansiosta muodon muokkaaminen ei edellytä rungon leikkaamista.”
 
”Minun oli vaikea päättää, tekisinkö café racerin käyttämällä clip-on-ohjaustankoja vai trackerin
käyttämällä matalaa tankoa. Tästä sainkin idean tehdä räätälöidyn runkosarjan, johon asiakkaat voivat
lisätä täysin omien mieltymystensä mukaiset jousitukset, pyörät, jarrut ja ohjaustangot.”
Winston halusi sarjasta mahdollisimman monikäyttöisen, joten hän suunnitteli T-kappaleet, jotka
sopivat yhteen YZF-R1-haarukan, -jarrujen ja -pyörän kanssa. Hän käytti samantyylistä takavannetta,
jotta pyörästä saataisiin tyylikäs ja siinä olisi upside down -keula.
 
Saadakseen yhdestä pyörästä kaksi mallia hän hyödynsi Shark Factoryn täysin säädettävää ja kauko-ohjattavaa
digitaalista X2E-jousitusta, jonka ansiosta pyörän saa säädettyä lennossa asfaltilla tai
maastossa ajamista varten.
 
Café racer -versiossa on Rotoboxin erittäin kevyet hiilikuituvanteet ja Gilles Toolingin clip-onit.
Suorituskyvylle viime silauksen antaa titaanista valmistettu Akrapovičin YZF-R1-mallin
äänenvaimennin.
 
Scrambler-versiossa on Wukawa Industry Co:n kevyet takovanteet, käsin tehty matala tanko ja
Akrapovičin korkea, ratatyyliin mukautettu XSR700-titaanipakoputki. Café racer erottuu joukosta
imukartioidensa ansiosta. Scrambler-versiossa vedenpitävät Sprint Filter -suodattimet takaavat
turvallisuuden maastoajossa. Molemmissa versioissa on Beringerin luotettavat jarrut.
 
Faster XSR -katesarja koostuu hiilikuituosista, joiden alle jää pienempi alumiininen polttoainesäiliö,
joka on kiinnitettävissä ilman muokkauksia. Sarjan valmistaja on MS Pro.
 
Corsa Scorcher -café racerin yksityiskohdat ovat häikäiseviä, ja sen alkukäyrä on kustomoitu Rough
Crafts -putki. Jarrusatulat ja -levyt ovat XSR:n vakio-osia, jotka yhdistyvät Beringerin pääsylintereihin.
Takapyörää vetää Wukawa Industryn ratas. Gilles Toolingin jalkatappien rungot ja MS Pron jalkatapit
viimeistelevät takaosan. Ohjaustangon kahvat ovat MS Pron valmistamat, ja niiden läheisyydestä
löytyvät Rough Craftsin räätälöidyt kädensijat ja Fin Style -korotuspalat. Rough Craftsin kädenjälki
näkyy myös säleikkötyylisessä ajovalossa, polttoainesäiliön korkissa ja tietysti hiilikuitukatteissa. Lisäksi
Rough Craftsin imukartiot tehostavat moottorin toimintaa.
 
Soil Scorpion -versiossa XSR-vakiomallin jarrulevyt ja jarrusatulat on vaihdettu Beringerin osiin.
Takovanteet ovat Wukawa Industryn tuotantoa. Uutta ajoasentoa tukevat Rough Craftsin Fighter-ohjaustangot
ja MS Pron kahvat.
 
Mallin viimeistelevät kaksi hienoisesti toisistaan poikkeavaa maalipintaa, joista vastaa Rough Craftsin
pitkäaikainen kumppani Air Runner Custom Paint.

Uusin numero