Tulossa: BMW R 1300 GSA

BMW R 1300 GS Adventure on merkittävästi kuvan perus-Gessua kookkaampi.

BMW on kertonut, että R 1300 GS:stä on vähemmän yllättäen luvassa Adventure-versio.

Suurimpana uutuutena uusi R 1300 GS Adventure voidaan varustaa BMW:n uudella ASA- (Automated Shift Assistant) -järjestelmällä. ASA muistuttaa siinä mielessä Hondan E-Clutchia, että se ohjaa kytkintä itsenäisesti – Hondasta poiketen BMW on jopa poistanut kytkinkahvan. Järjestelmä hoitaa niin toivottaessa myös vaihteenvaihdot, mutta kuljettaja voi vaihtaa halutessaan vaihteita myös itse. Lienee odotettavissa, että ASA ilmestyy pian myös tavallisen GS:n – ja monien muiden BMW-mallien – lisävarustelistalle.

ASA-vaihteiston kytkin ja vaihteenvaihto on automatisoitu. Halutessaan vaihdetta voi vaihtaa itse peristeisellä vaihdepolkimella.

Muina vahvistettuina eroina GSA:n huippunopeudeksi ilmoitetaan 220 km/h, kun R 1300 GS:n luvataan yltävän 225 km/h nopeuteen. Painoa selvästi kookkaammalla Adventurella kerrotaan olevan karvan alle 21 kiloa enemmän, mikä tarkoittaa 258 kiloa ajovalmiina. Lisäpainosta ainakin osaa on kiittäminen Adventuren suurempaa bensatankkia. Sen tilavuutta ei ole vahvistettu, mutta noin 30 litraa lienee lähellä totuutta.

Mallin julkaisuaika ei ole vielä tiedossa, mutta ei olisi yllättävää, jos se nähtäisiin BMW Motorrad Daysin (5.–7. heinäkuuta) aikana.

Uusin numero