Upouusi Mandalikan rata näytti Niki Tuulelle sekä hyvät että huonot puolensa. Lauantain kilpailu päättyi moottoririkkoon, mutta sunnuntaina suomalainen taisteli Supersport-luokan MM-kauden päätösosakilpailussa kakkossijalle.
Supersportin MM-sarjan viimeinen kisaviikonloppu ajettiin Mandalikan radalla Indonesiassa. Rata on juuri valmistunut, ja tarjosi hienot puitteet kauden finaalille. Perjantain ensimmäiset harjoitukset menivät Tuulella ja samalla tavalla myös muilla kuljettajilla rataan tutustuessa ja pyörän säätöjä hakiessa. Uudesta asfaltista irtosi pientä hiekan jyvää, mikä heikensi pitoa. Ongelma oli tietysti sama kaikilla kuskeilla. Myös välityksiä haettiin vielä kohdalleen, ja Tuuli kertoi että liian pitkällä välityksellä ajetussa ensimmäisessä vapaissa harjoituksissa jäi kaksi suurinta vaihdetta kokonaan käyttämättä.
Toisissa harjoituksissa säädöt alkoivat olla kohdillaan ja vauhtikin oli sen mukaista. Tuulen ero kärkeen oli enää kahdeksan kymmenystä, ja sijoitus kahdeksas. Agustassa kokeiltiin myös toista eturengastyyppiä, mutta se ei tuonut parannusta vauhtiin. Lauantain superpolessa Tuuli otti taas tapansa mukaan Agustasta kaiken irti, ja ero kärkeen kaventui neljään kymmenykseen. Se riitti kuudenteen sijaan, ja lähtöpaikkaan toisesta rivistä.
-Aika ajo oli hyvää tekemistä, muutama pikku virhe verotti pari kymmenystä ja pari sijaa, mutta ihan ok suoritus.
Lauantain kisassa Tuuli irtosi hyvin viivalta, mutta pieni kontakti Can Öncun kanssa lähtökiihdytyksessä pudotti sijoitusta kymmenenneksi. Vauhtia kuitenkin löytyi, ja Tuuli nousi kisan puolivälissä jo seitsemänneksi. Mutta taistelu kärkipaikoista jäi haaveeksi, kun Agustan moottori petti kun matkaa maaliin oli yhdeksän kierrosta ja tuloksena taas keskeytys tekniseen vikaan.
Sunnuntaina Tuuli lennätti käytännössä stock-moottorilla varustettua Agustaa todella upeasti ja taisteli kärkisijoista heti alusta lähtien. Kisan puolivälissä Tuuli siirtyi johtoon, mutta ei saanut alitehoisella pyörällään karistettua muita kannoiltaan. Takaa tultiin taas väkisin ohi, mutta viimeisessä kaarteessa Tuuli ohitti kaksi kilpakumppania ja ylitti maaliviivan toisena. Sijoitus oli kauden paras. Kisan voitti Jules Cluzel.
-Rata oli huikea, nopeita mutkia ja siisti profiili. Lauantain kisassa otin tosi hyvän lähdön, mutta pientä kolarointia ja valahdin vähän alaspäin. Nousin kuitenkin kärkiporukan perään, ja tuntui että vauhti riittää kärkitaistoon, mutta sitten taas hajos moottori ja se oli siinä. Sunnuntain kisaan ei sitten enää löytynyt kunnon moottoria, mutta asenteella tulos tai ulos matkaan. Yllättävää kyllä pääsin kärkeen, ja jos olisi ollut kunnon moottori, niin olisin päässyt karkuunkin. Sitten vaan yksinkertaisesti loppui rengas, ja vähän veto miehestäkin siinä viimeisillä kierroksilla. Sai kuitenkin puristettua viimeisellä kierroksella vauhtia lisää, enkä antanut periksi, ja viimeisessä mutkassa kävi kerrankin pieni tuuri mulle, ja pääsin sisäkautta tuikkaamaan Caricasulosta ja Aegerteristä ohi. Voi kyllä olla tosi tyytyväinen tähän lopetukseen vaikean kauden jälkeen. Kiitokset kaikille tukijoille, ja mukana olleille. Nyt vaan katse ensi kautta kohti, ja toivoa parempaa, totesi Tuuli.
Tuuli summasi vielä kauden olleen vaiherikas ja sisältäneen suuren määrän sekä onnistumisia että varsinkin epäonnea.
– Loukkaantumisia, kaatumisia, teknisiä ongelmia ja tiiminkin mokia mahtui kauteen. Miksaus kaikenlaista. Nyt aletaan keskittyä jo ens kauden juttuihin ja keskiviikkona ja torstaina menen jo testaamaan MV Agustan ensi kaudelle tulevaa uutta 800-kuutioista mallia radalle.
Supersportin MM-pisteet:
11. Niki Tuuli, MV Agusta, 140