Yamahan luja ja luotettava seikkailupyörä on tehty kestämään ja se suorastaan kutsuu seikkailuihin. Jokainen Ténéré-malli tarjoaa loputtomasti mahdollisuuksia ja antaa kuljettajalleen täydellisen vapauden tunteen. Rajana on vain kuljettajan mielikuvitus.
Upouusi Ténéré 700 on kevyt ja monipuolinen moottoripyörä, jossa on luokkansa parhaimmat ominaisuudet. Se on yksi mielenkiintoisimmista ja merkittävimmistä seikkailupyöristä vuosiin.
Kaksisylinterinen 689 cc:n CP2-rivimoottori ja aivan uusi runko takaavat luokkansa parhaan käsiteltävyyden ja ketteryyden. Ténéré 700 on nopea, kestävä sekä suoritus- ja
muuntautumiskykyinen seikkailupyörä.
Ténéré 700 -mallin esittely
Nelitahtinen 689-kuutioinen CP2-moottori ja seikkailuasetukset
Yamaha on mullistanut moottoripyörämaailman crossplane-konseptin mukaan kehitetyillä moottoreillaan. Ténéré 700 -mallissa on arvostettu 689-kuutioinen kaksisylinterinen
rinnakkaismoottori. Kompaktin CP2-moottorin merkittävin ominaisuus on sen jämäkkä ja lineaarinen vääntöteho, joka takaa ripeän kierrosherkkyyden ja erinomaisen kiihdytyksen. Nämä ominaisuudet antavat pyörälle tehokkaan ja monipuolisen suorituskyvyn niin tiellä kuin maastossakin. 6500 RPM:n enimmäisväännöllään moottori on ihanteellinen yhdistelmä erinomaista suorituskykyä ja hallittavuutta.
Ténéré 700 -moottoripyörän polttoainetehokkuus on huippuluokkaa, joten voit ajaa pitkään ilman tankkausta.
Seikkailuhenkisten kuljettajien ainutlaatuisiin vaatimuksiin vastaamiseksi moottoripyörän toisiovälitys on optimoitu.
Uusi kevyt teräksinen kaksoiskehtorunko
Ténéré 700 -mallin kehitystyön yksi päätavoitteista oli luoda kapea, ketterä ja kevyt runko, joka sopii sekä maantie- että maastoajoon. Yamahan suunnittelijat vastasivat näihin vaatimuksiin kehittämällä aivan uudenlaisen kaksoiskehtorungon. Kevyen, mutta silti lujan, runkonsa ansiosta pyörä sopii useisiin eri ajo-olosuhteisiin.
Kompakti 1 590 mm:n akseliväli ja kapea runko takaavat, että pyörän käsiteltävyys on huippuluokkaa. Ténéré 700 -mallin 240 mm:n maavara puolestaan pitää huolen siitä, ettei
kuljettaja joudu pulaan vaikeimmissakaan maastoissa.
Kapea, kompakti ja ergonominen runko sekä istuin
Kuljettajan painon siirtäminen eteen- ja taaksepäin maaston pinnanmuotojen mukaan on ratkaisevan tärkeää maastoajossa. Kuljettajan mukavuuden ja liikkuvuuden
maksimoimiseksi Ténéré 700 -mallin istumakorkeus on 880 mm ja siinä on kapea runko.
Kompaktin rungon ja kapean polttoainesäiliön ansiosta kuljettaja saa tukea polvillaan, mikä lisää hallintaa ja ohjattavuutta niin mudassa kuin asfaltillakin.
Valaisee maan
Uuden Ténéré 700 -mallin ainutlaatuinen ajovalosuunnittelu mukailee Yamahan uusimpia tehdasvalmisteisia rallipyöriä ja T7-konseptia. Yhteensä neljä LED-ajovaloa valaisevat tehokkaasti ja pitkälle pimeimmässäkin erämaassa. Kirkkaan kotelon sisälle asennetut valot on asetettu kahteen kahden valon ryhmään, joiden alapuolelle on sijoitettu seisontavalot. Näyttävä valoasettelu täydentää uuden seikkailupyörän sähäkkää luonnetta.
Säädettävä pitkäjoustoinen 43 mm:n USD-etupää
Mudassa ajaminen edellyttää parasta mahdollista jousitusjärjestelmää. Ténéré 700 -mallin pitkän joustovaran haarukka on kiistaton todiste seikkailupyörän vertaansa vailla
olevista maastoajo-ominaisuuksista. Jäykkä 43 mm:n haarukka pysyy muodossaan vaikeimmissakin maasto-olosuhteissa ja takaa tarkan ohjauksen sekä pehmeän jousituksen.
Etupään 210 mm:n joustoliikkeen ansiosta voit ajaa huoletta haastavimmissakin maastoissa.
Täydellisen vaimennuksen säädön ansiosta ralliominaisuuksilla varustettu etuhaarukka tarjoaa huippuluokan käyttömukavuutta ja kevyen käsiteltävyyden maantieajossa. Ténéré 700 onkin yksi suorituskykyisimmistä ja mukavimmista pitkänmatkanpyöristä.
Preload-pikasäätö
Ténéré 700 -mallissa on ralliin sopiva takajousitusjärjestelmä, jonka tasainen ja progressiivinen jousto takaa parhaan mahdollisen ajomukavuuden ja erinomaisen hallinnan.
Kevyt alumiininen keinuvarsi tarjoaa alhaisen jousittamattoman painon. Takajousitusjärjestelmän 200 mm:n joustovara on suunniteltu etujousitusjärjestelmän tavoin haastavimpiin maasto-olosuhteisiin. Lisäksi se tarjoaa huippuluokan ajomukavuutta maantieajoon. Toinen merkittävä ominaisuus on pikasäätö, jonka avulla voi hienosäätää nopeasti ja helposti esikuormitusasetuksia.
Dakar-tyylinen mittaristo ja kapeneva ohjaustanko
Uudesta Ténéré 700 -mallin voi aistia Dakarista inspiraatiota ammentavan luonteen. Kompakti tuulilasi ja etukatteet suojaavat erinomaisesti tuulelta ja korostavat samalla pyörän kapeaa ja kevyttä muotoilua. Kilpatyyppinen kapeneva ohjaustanko takaa rennon ajoasennon sekä istuessa että seistessä.
21 tuuman pinnavanteet edessä ja 18 tuuman pinnavanteet takana
Huippuluokan etu- ja takajousituksen lisäksi näet pyörän pinnavanteista, että ne on tarkoitettu haastaviin maasto-olosuhteisiin. Kevyet vanteet joustavat tehokkaasti hankalan maaston kovimmatkin iskut. Huippuluokan pitkäjoustoinen jousitus tarjoaa optimaalista käsiteltävyyttä ja hallintaa.
Pyörään on asennettu vakiovarusteena Pirelli Scorpion Rally STR -renkaat. Ténéré 700 -pyörän 21 tuuman kilpatyyppisen eturenkaan ja 18 tuuman takarenkaan ansiosta
voit asentaa juuri sinun tarpeitasi vastaavat renkaat, olivatpa ne sitten pääasiassa maastoajoon tarkoitettu Enduro-renkaat tai katu- sekä maastoajoon tarkoitetut kuviorenkaat – valinta on sinun.
16 litran polttoainesäiliö takaa pitkän toimintamatkan
Läpi koko uuden sukupolven seikkailupyörän kehitystyön Yamahan tärkeimpänä tavoitteena on ollut varmistaa, että Ténéré 700 tarjoaa luokkansa parhaat maantie- ja maastoajoominaisuudet sekä pitkän toimintamatkan.
Vaikka polttoainesäiliö on rakenteeltaan kapea, sen tilavuus on jopa 16 litraa. Lisäksi sen kapea takaosa tarjoaa kuljettajalle paljon liikkumavaraa ja erinomaisen polvituntuman.
Polttoainesäiliön kompaktin muotoilun ansiosta voit siirtää painoa vaivattomasti ajoitpa sitten istuen tai seisten. Kaksisylinterisen moottorin jopa 16 litran tilavuus ja erinomainen
polttoainetehokkuus puolestaan takaavat, että voit ajaa jopa yli 350 km tankkaamatta. Uusi Ténéré 700 tarjoaa monipuolista muunneltavuutta, jonka ansiosta voit ajaa sillä ympäri vuoden ja kaikissa maastoissa.
Kompaktit ja rallityyliset monitoimimittarit
Toinen esimerkki uuden Ténéré 700 -mallin ralliteknologiakehityksestä ovat sen kompaktit rallityyliset mittarit. Tuulilasin taakse keskelle sijoitetusta kevyestä mittaristosta
näet yhdellä silmäyksellä kaikki olennaiset tiedot. Näin sinun ei tarvitse irrottaa katsettasi tiestä tai radasta. LCD-monitoiminäytöstä näet kattavasti tietoa muun muassa vaihteen
asennosta, polttoaineen määrästä, arvioidusta toimintamatkasta ja keskimääräisestä tai hetkellisestä kulutuksesta. Näytössä on myös kaksi osamatkamittaria.
Ohjaamo on suunniteltu navigointilaitteiden jälkiasennusta ajatellen. Voit lisätä siihen vaatimuksiasi vastaavia lisälaitteita, kuten GPS-paikantimen, kartanlukulaitteita ja älypuhelimen.
Päälle ja pois kytkettävä ABS-järjestelmä
Jarrutusjärjestelmä koostuu etupyörän 282 mm:n kaksoislevyjarruista ja takapyörän 245 mm:n takalevyjarruista, jotka tarjoavat suuren pysäytystehon ja erinomaisen tuntuman kaikilla nopeuksilla niin maantie- kuin maastoajossakin.
Ajaessasi maastossa voit tarvittaessa väliaikaisesti poistaa ABS-järjestelmän käytöstä käyttämällä turvakytkintä moottoripyörän ollessa pysähtyneenä. Voit esimerkiksi lukita takapyörän tietyissä tilanteissa, kuten erittäin jyrkissä käännöksissä tai jyrkässä alamäessä.
Erinomainen muotoilu
Pitkillä matkoilla tuulilasi ja etukate suojaavat tehokkaasti tuulelta ja säältä. Pyörän kapean ja kompaktin rungon ansiosta kuljettaja saa hyvän suojan suojan. Tyylikkäät
käsisuojat suojaavat tuulelta ja sateelta. Lisäksi ne antavat lisäsuojaa oksilta ja lehdiltä ajaessasi maastossa.
Tärkeimmät tekniset ominaisuudet
Saatavuus
Uusi Ténéré 700 on saatavilla vuoden 2019 toisella puolikkaalla Yamaha-jälleenmyyjiltä kautta Euroopan.
Värit
Ceramic Ice
Competition White
Power Black
Yamahan alkuperäiset lisävarusteet: mukauta mieleiseksesi
Yamaha on kehittänyt laajan alkuperäisten lisävarusteiden malliston, jonka ansiosta asiakkaat voivat rakentaa oman yksilöllisen Ténéré 700 -pyöränsä, jonka ilme, tuntuma ja ominaisuudet vastaavat heidän mieltymyksiään ja käyttötapojaan.
Luo unelmiesi kokoelma ilmaisella MyGarage-sovelluksella
MyGarage-sovellus on paras tapa luoda oma Yamaha-moottoripyörien unelmakokoelma – täysin ilmaiseksi! Lataamalla oman maksuttoman sovelluksen voit luoda oman yksilöllisen Yamaha-moottoripyöräsi. MyGarage-sovelluksella voit lisätä tai poistaa useita alkuperäisiä lisävarusteita ja tarkastella pyörää mistä tahansa kulmasta. Kun olet luonut unelmiesi pyörän, voit tallentaa suunnitelman ja jakaa sen ystävillesi. Kun lopulliset päätökset ominaisuuksista on tehty, voit lähettää suunnitelman paikalliselle
Yamaha-jälleenmyyjälle toteutusta varten.
Yamaha-seikkailuvaatemallisto
Yksityiskohtaiset tiedot uudesta Yamaha-seikkailu vaatemallistosta julkaistaan kansainvälisessä lehdistötiedotteessa.
Uuden XT1200ZE-mallin värit
XT1200ZE-mallille on vuonna 2019 saatavilla uusi Ceramic Ice -värivaihtoehto, joka terävöittää entisestään pyörän tyylikästä ulkomuotoa. 74 litran sivulaukuilla, korkealla
tuulilasilla ja sumuvaloilla varustettua XT1200ZE Raid Edition -mallistoa jatketaan vuonna 2019.
Ténéré-tarinan alku
Ténérén juuret juontavat XT500-enduro-seikkailupyörään, joka julkistettiin vuonna 1976. Vahvan vääntönsä ja kompaktin runkonsa ansiosta tästä monipuolisesta yksisylinterisestä
nelitahtipyörästä tuli välitön menestys. XT500-pyörä oli 1970-luvun lopulla Yamahan myydyin malli monissa Euroopan maissa. 14 vuotta kestäneen tuotantojaksonsa aikana sitä myytiin yli 60 000 kappaletta pelkästään Ranskassa.
Pyörän monipuolisuus, vahva muotoilu sekä erinomainen luotettavuus avasivat monelle motoristille oven aivan uudenlaisten seikkailujen maailmaan. Nämä samat
ominaisuudet tekivät pyörästä ihanteellisen valinnan myös ensimmäiseen Paris-Dakar-ralliin, jonka ranskalainen Cyril Neveu voitti Yamaha XT500 -moottoripyörällään.
XT500-malli saavutti nopeasti kestävimmän aavikkorallipyörän maineen ja siitä tuli kaikkien seikkailuhenkisten moottoripyöräilijöiden ykkösvalinta. Nykyään sitä pidetään yhtenä 1900-luvun lopun merkittävimmistä ja ikonisimmista moottoripyöristä, ja sillä on edelleen aktiivisia harrastajakerhoja ympäri maailman.
1970-luvun loppuun mennessä XT oli saavuttanut eurooppalaisten motoristien keskuudessa legendaarisen maineen. Vuonna 1983 Yamaha esitteli uuden XT600Z-mallinsa, josta
tuli yhtiön ensimmäinen Ténéré-nimeä kantava seikkailupyörä. Nimi juontuu Tuaregalkuperäiskansan aavikkoa ja erämaata tarkoittavasta sanasta.
Ténéré-mallisto kehittyi ja kasvoi jatkuvasti.
1980-luvun lopulla julkistettiin kaksisylinterinen XTZ750 Super Ténéré -pyörä, jota seurasi 1990-luvun alkupuolella yksisylinterinen XTZ660 Ténéré -malli. Näinä aikoina Yamahan seikkailupyörillä voitettiin useita Dakar-ralliosakilpailuja – esimerkiksi ranskalainen Stéphane Peterhansel voitti rallin kuusi kertaa XTZ750-malliin pohjautuvalla tehdaspyörällään.
Nykyisin Yamahan seikkailupyörämallistoon kuuluu tyylikäs XT1200ZE Super Ténéré -malli, joka esiteltiin vuonna 2010, sekä ainutlaatuinen XT1200ZE Raid Edition -versio.
Ténéré 700 World Raid – testattu äärimmäisissä olosuhteissa
Vuonna 2016 saatiin ensimmäiset merkit uudesta seikkailupyörästä Yamahan julkistaessa T7-konseptinsa. Moottoripyöränäyttelyissä ympäri maailman esillä ollut malli sai osakseen valtavaa kiinnostusta ja antoi esimakua tulevasta – vuonna 2017 Yamaha esitteli Ténéré 700 World Raid -prototyypin, joka on ollut julkistuksestaan lähtien laajalla maailmankiertueella. Kiertueen aikana moottoripyörää testattiin äärimmäisissä olosuhteissa ja näitä kokemuksia hyödynnettiin lopullisen tuotantopyörän kehitystyössä.
Kiertueella World Raid -prototyypin kuljettajana on toiminut koko joukko ammattikuljettajia, kuten moninkertainen Dakar-voittaja Stéphane Peterhansel ja Yamalube Yamaha –
rallitiimin viralliset kuljettajat Adrien van Beveren ja Rodney Faggoter. Moottoripyörä on viety äärirajoilleen kaikkialla maailmassa aina Australian ankarilta takamailta Etelä-Amerikan aavikolle saakka.
Tuhansien kehitystyötuntien lisäksi Ténéré 700 World Raid -ohjelman myötä pyörää on esitelty tuhansille moottoripyöräilijöille, jotka ovat myös antaneet Yamahalle
arvokasta palautetta lopullisen tuotantomallin suunnittelua varten.