Pohjimmiltaan kyse on kahdesta perusmallista, katuajoon suunnatusta XR:stä ja offroad-ajoon suunnatusta XC:stä. Molemmista malleista on saatavana myös tyyriimmät ja edistyksellisemmät x-erikoisversiot, XRx ja XRc.
Sekä XR:n että XC:n moottori on entuudestaan tuttu 95 hevosvoiman kolmipiippuinen. Triumphin mukaan se on kuitenkin 17 prosenttia kitsaampi polttoaineen käytön suhteen, minkä ansiosta entinen polttoainesyöppö onkin siirtynyt lähemmäksi kilpailijaa, BMW:n rivikakkosta. Muihin muutoksiin kuuluu sujuvampi ja hiljaisempi vaihteisto.
XR ja XC saavat poiskytkettävän ABS:n, x-mallit saavat kolme ABS-asentoa, joista offroad-asento poistaa ABS:n käytöstä takapyörältä ja sallii myös jossain määrin lukittumisen edessäkin, mikä on irtonaisella alustalla hyvä juttu.
Myös luistonesto on vakiona, ja x-malleissa on useita asetusmahdollisuuksia, joita ohjataan eri ajoasentojen kautta. Ajoasennot ovat Road, Offroad ja Rider Mode. Viimeinen mahdollistaa kuljettajan omat säädöt esimerkiksi kartoituksen suhteen. X-malleissa on lisäksi edistyksellisempi ajotietokone.
XR-mallien jousitus tulee Showalta. Vanteet ovat valetut ja mitoiltaan 19 tuumaa edessä ja 17 takana. XC-mallin täysin säädettävissä olevat komponentit tulevat KTM:n omistamalta WP:ltä, ja siinä on pinnavanteet, joiden mitat ovat offroad-menoon sopivat 21 tuumaa edessä mutta edelleen 17 tuumaa takana.
Teksti Magnus Wallner