Triumph suunnittelee urheilullista sähkömoottoripyörää Iso-Britannian hallituksen tuella ja yhdessä kolmen sähköiseen liikkumiseen keskittyvän yhteistyökumppanin kanssa.
Triumph julkisti ensimmäiset kuvat TE-1 -sähkömoottoripyöränsä prototyypistä. Tavoitteena on ylittää sekä suorituskyvyn että toimintamatkan osalta selvästi nykyisin markkinoilla olevat sähkömoottoripyörät. Tuleva sähkö-Triumph siis yhdistää perinteisen moottoripyörän ja sähkömoottoripyörän hyvät puolet.
Projektia rahoittaa Iso-Britannian hallituksen nollapäästöajoneuvojen suunnittelua ja käyttöönottoa tukeva OZEV. Triumph johtaa projektia, jossa sen lisäksi ovat mukana Williams Advanced Engineering, Integral Powertrain Ltd ja Warwickin yliopisto. Integral Powertrain on suunnitellut prototyyppiin sähkömoottorin, joka vaatimattomasta 10 kilon painostaan huolimatta tuottaa 130 kilowatin eli lähes 180 hevosvoiman tehon. Williams Advanced Engineeringin vastuulla on akkuteknologian kehitys ja suunnittelu. Warwickin yliopisto operoi T&K -toiminnan ja kaupallistamisen välimaastossa tarjoamalla mm. simulointimallejaan tulevaisuuden moottoripyörämarkkinoista.
Vuonna 2019 startattu nelivaiheinen projekti on nyt saatu kakkosvaiheen osalta päätökseen. Toisen vaiheen tavoitteena oli moottori- ja akkuteknologian kehitys ja valinta. Triumphin toimitusjohtaja Nick Bloorin mukaan projektilla on jo nyt ylitetty Britannian autoneuvoston vuoteen 2025 asetetut tavoitteet em. osa-alueilla.
– Motoristit haluavat Triumphilta täydellistä suorituskykyä, helppoa käsiteltävyyttä ja reaalimaailman käytettäväyyttä unohtamatta aitoa Triumph-muotoilua. Tämä projekti on tulevaisuuden sähkömoottoristrategiamme perusta, ja tarjoaa juuri näitä asiakkaiden odottamia ominaisuuksia, hehkuttaa Bloor.
Yksi merkittävä askel projektissa on ollut se, että Williams Advanced Engineering sanoo kehittäneensä akkuratkaisun, joka sallii täyden suorituskyvyn säilyttämisen akkujen varaustasosta riippumatta. Triumph on kehittänyt prototyyppiin ajoneuvohallintaohjelmiston sisältäen kaikki tarvittavat sähköjärjestelmät, uuden mittariston, intuitiivisesti toimivan kaasukahvan sekä luistonestojärjestelmät ja muut ajoavustimet, joita nykymotoristi odottaa suorituskykyiseltä moottoripyörältä.
– TE-1 -prototyyppi tarjoaa uuden mielenkiintoisen, mutta viimekädessä tutun ajokokemuksen, kiteyttää Triumphin tuotepäällikkö Steve Sargent projektin tähänastiset tulokset.