Triumph Rocket 3R ja 3GT – Brittivalmistaja julkisti vm. 2020 huippu-uutuudet

Triumph Rocket 3R (Kuva: Janne Huhtala)

Triumphin uudesta Rocket 3:sta on jo aikaisemmin julkistettu huippumalli TFC (Triumph Factory Custom). Nyt brittivalmistaja on julkistanut kahden muunkin malliversion tekniset tiedot ja varusteet.

Saimme kutsun mennä heinäkuun alkupuolella Triumphin tehtaalle tutustumaan uuteen Triumph Rocket 3:een. Uutuudet näytettiin pienelle vain parinkymmenen hengen eurooppalaiselle toimittajajoukolle sillä ehdolla, että pyöristä ei hiiskuta sanaakaan julkisuuteen ennen heinäkuun viimeistä päivää kello 10.00 Suomen aikaa. Suomeen saatiin yksi kutsu lähinnä siksi, että meillä Triumph Rocket -tiheys asukaslukua kohti on maailman korkein. Julkinen salaisuus on jo jonkin aikaa ollut, että TFC:n lisäksi tulossa on kaksi eri malliversiota. Nyt ne saivat myös viralliset nimensä, roadster-tyyppinen aggressiivisella ajoasennolla oleva Rocket 3R ja ajoasennoltaan enemmän vanhaa Rocketia muistuttava, eteen viedyillä jalkatapeilla ja taakse tuodulla ohjaustangolla varustettu Rocket 3GT. Tehtaalla Hinckleyssä oli esillä molemmat mallit, ja yllättäen jopa niin valmiina että molempien moottorit oli mahdollista käynnistää esittelytilaisuudessa. 

Triumph Rocket 3GT (Kuva: Janne Huhtala)

Triumphin mallistosta vastaavan Miles Perkinsin ja pääinsinööri Stuart Woodin hymyt olivat leveitä, kun he esittelivät uutta kruununjalokiveään tehdasrakennuksen kulmassa sijaitsevan 1902 Cafén tiloissa. Enemmän iskutilavuutta, enemmän tehoa, vähemmän painoa, parempaa ajettavuutta ja selvästi nykyaikaisempaa muotoilua. Ja nyt ei puhuta mistään hiuksenhienoista eroista edeltäjään, vaan esimerkiksi paino tankattuna on alentunut yli 40 kiloa. Pelkästään voimalinjasta painoa on säästetty uskomattomat 18 kiloa. Perinteinen rautarunko on vaihtunut alumiinirunkoon. Moottorin iskutilavuus on kasvanut 2458 kuutiosenttimetriin ja teho 167 hevosvoimaan (+11 %). Vääntölukeman kohdalla Triumph ilmoittaa, että sitä on nyt 71 % enemmän kuin lähimmässä kilpailijassa. Tästä voidaan nopeasti laskea, että Rocket 3R:n lähin kilpailija on Ducati Diavel ja Rocket 3GT:n lähin kilpailija XDiavel.

Pääinsinööri Stuart Wood kertoo, että moottorissa ei ole yhtään samaa osaa kuin vanhassa mallissa. Konstruktiona on edelleen pitkittäin sijoitettu rivikolmonen, mutta sylinterimitat ovat oleellisesti erilaiset. Vaikka iskutilavuus on kasvanut selvästi, on iskunpituutta lyhennetty 8,4 millillä. Se puolestaan tarkoittaa, että porausta on jouduttu kasvattamaan lähes kymmenen millimetriä, 110,2 milliin. Lyhytiskuisemmasta moottorista on mahdollisuus ottaa enemmän kierroksia ja kierrosluvunrajoitin onkin nostettu 7000 kierrokseen (ennen 6500). Huipputehoksi ilmoitetaan 167 hevosvoimaa (123 kW) 6000 kierroksella.

Mittaristo on Scrambler 1200:sta tuttu toisen sukupolven väri-TFT-näyttö.

Vääntölukemaksi ilmoitetaan sama 221 newtonmetriä kuin aikaisemmin. Saattaa joillekin olla pettymys, että iskutilavuuden kasvusta huolimatta vääntölukema ei ole noussut. Wood korostaa kuitenkin, että vääntöpaino-suhde uudessa Rocket3:ssa on 25 prosenttia parempi kuin lähimmässä kilpailijassa, eli Ducati Diavelissa. Eikä se Diavelin moottorikaan juuri tehon tai väännön puutteesta kärsi. Nyt maksimivääntö saadaan ulos 4000 kierroksella, kun se aikaisemmin otettiin jo 2750 kierroksella.

Vaihteisto on saanut kuudennen vaihteen. 

-Uusi vaihteisto on pehmeätoimisempi, vahvempi ja kevyempi, sanoo Stuart Wood sopivasti ylpeyttä äänessään.

Kuljettaja istuu Rocket 3R -roadsterissa ryhdikkäästi. Ohjaustanko on viety melko eteen ja jalkatapit tuotu ns. keskelle. Jotta polvikulma ei muodostuisi liian jyrkäksi, on istuinkorkeutta nostettu 23 milliä verrattuna GT-malliin. Istuinkorkeutta R:ssä on 773 milliä. GT-versiossa ohjaustanko on tuotu peräti 125 milliä enemmän taakse ja jalkatapit viety eteen.

Rocket 3R:ssä ajoasento on ryhdikäs ja jalkatapit on tuotu ”keskelle”.

Rocket 3 TFC:n hinta Suomessa on 39 500 ja muiden mallien hinta-arvioksi on esitetty 20 prosenttia alhaisemmat hinnat. Ennakkotietojen mukaan R:n ja GT:n hinnat olisivat siis noin 32 000 euroa. Englannin hinnoiksi kerrottiin 3R:lle 19 500 puntaa ja 3GT:lle 19 900 puntaa, eli ero mallien hinnoissa on suhteellisen pieni. Nämä ilmoitetut lukemat ovat kuitenkin vasta alustavia ja karkeita hinta-arvioita, jotka saattavat tarkentua ylös- tai alaspäin ennen kuin hinnat marraskuussa vahvistetaan.

Lue laaja kuuden sivun raportti uusista Triumph Rocket 3R- ja 3GT -malleista seuraavasta Biken numerosta, joka ilmestyy 8. elokuuta. Siinä lisää mm. yksityiskohtaisempia tietoja tekniikasta, varustetasoista ja mallien eroista. Tilaajilla lehti on luonnollisesti jo pari päivää aikaisemmin.

Triumph Rocket 3R (3GT)

MOOTTORI

nestejäähdytteinen, kolmisylinterinen rivimoottori pitkittäin, 4 venttiiliä/sylinteri, märkä monilevykytkin, 6 vaihdetta, kardaaniveto

Poraus x isku 110,2 x 85,9 mm

Iskutilavuus 2458 cm³

Puristussuhde 10,8:1

Suurin teho 123 kW (167 hv) / 6000 r/min

Suurin vääntö 221 Nm / 4000 r/min

MITAT ja PAINO

Akseliväli 1677 mm 

Istuinkorkeus 773mm (750 mm)

Kuivapaino 291 kg (294 kg)

Polttoainesäiliö 18 litraa.

Takuu 2 vuotta

Hinta-arvio alk. n. 32 000 €

Uusin numero