Kolmisylinterisessa 765-kuutioisessa moottorissa käytetään yllättävän paljon vakio-osia kustannusten pitämiseksi kurissa. Muutoksia on tehty lähinnä sylinterikanteen, ja viimeiset testit on ajettu 135 hevosvoiman tehoilla.
Ensi vuoden alusta Moto2-moottorien toimittajaksi tuleva Triumph on testannut huolella uusia moottoreita ja nyt se on myös paljastanut lisää yksityiskohtia Moto2-moottoreistaan. Moottori perustuu uudet Street Triple -nakumallin 765-kuutioiseen kolmisylinteriseen rivimoottoriin. Street Triplestä on markkinoilla kolme tehoversiota, 113-118-123 hevosvoimaa, ja Moto2-moottorin lähtökohtana on RS-mallin 123-hevosvoimainen versio. Tuotantomallille luvataan 123 hevosvoiman huipputeho 11 700 kierroksella ja vääntöä 77 Nm / 10 800 r/min.
Moto2-moottoria on testattu Daytona 675:n rungossa. Päävastuun testikierroksista on ajanut vuoden 2009 GP125-luokan maailmanmestari ja kokenut Moto2-testaaja Julian Simon. Hänen mukaansa Moto2-moottorilla varustetun Daytonan kiihtyvyys on upea, mutta suurimman vaikutuksen tekee moottorin joustavuus. Se ei ole yhtä tarkka oikeasta kierrosluvusta kuin vielä tänä vuonna Moto2-luokassa käytettävä Hondan nelisylinterinen 600-kuutioinen moottori.
– Triumphin pitäisi ehdottomasti asentaa tämä Moto2-moottori sellaisenaan tuotantomoottoripyörään, totesivat testikuljettajat yhteisesti viimeisten testien jälkeen.
Vakiomoottoriin verrattuna haluttiin lisää tehoa ja vääntöä. Suurimmat muutokset on sylinterikannen kanavien uudelleenmuotoilu virtausten parantamiseksi, venttiilien vaihto kevyempiin titaaniventtiileihin ja venttiilijousien vaihto kisakäyttöön tarkoitettuihin. Polttoainejärjestelmän ainoa muutos on isommiksi vaihdetut suuttimet. Starttimoottori on poistettu ja laturia muutettu, sillä kisakäytössä ei sähköä kuluttavia laitteita ole yhtä paljon kuin katupyörässä. Sylinterin halkaisijaksi ilmoitetaan 77,99 milliä ja iskunpituudeksi 53,38 milliä. Viimeisimmät testit on ajettu 135 hevosvoiman tehotasolla ja vääntöä on ollut käytössä noin 80 newtonmetriä.
Triumphin edustajat kertoivat aikaisemmin MP Maailmalle, että testejä on ajettu myös huomattavasti korkeammilla teholukemilla. Tällöin testikuljettajien hymyt levenivät entisestään. Lopullinen tehotaso määräytyy paitsi sillä että moottoreista halutaan ehdottoman kestäviä, myös sen mukaan miten Dorna haluaa Moto2-luokan kierrosaikojen asettuvan MotoGP- ja Moto3-luokkien väliin.
Säädettävä luistokytkin kuuluu pakettiin. Vaihteiston välityksiä on muutettu niin, että ykkönen ja kakkonen ovat pidempiä ja siten vaihdevälit pienempiä. Öljypohja on muotoiltu uudelleen, jotta pakoputkisto saadaan vietyä sen ohi niin että kallistuvaraa jää riittävästi. Moottorissa käytetään yllättävän paljon vakio-osia, sillä esimerkiksi männät, kiertokanget, kampiakseli ja nokka-akselit ovat vakioita. Tällä Triumph on tähdännyt siihen, että moottorien hinta pysyy aisoissa.
Moottorien lopullisesta kasauksesta ja ylläpidosta vastaa ExternPro-yritys, sama joka on vastannut myös Hondan Moto2-moottoreista. Moottorit huolletaan kisakauden aikana aina kolmen kisan välein.