Joukkuekilpailujen järjestelyt
Joukkuekilpailut ovat melkoinen duuni ja aika paljon toimintoja menee sanan valmennus ulkopuolelle, mikä oma pääalue kuitenkin tulisi olla.
Joukkueiden rakentaminen alkaa tulosten seuraamisella ja ehdokkaiden kartoittamisella. Sen jälkeen kysytään, ketkä heistä olisivat halukkaita osallistumaan.
Aikataulutuksessa täytyy huomioida mm. ilmoittautuminen, kuskien tarvitsema aika asioidensa järjestämiseen, kypärien, ajopaitojen, numeropohjien, matkalippujen, majoitusten jne. järjestämiseen vaatima aika, että kaikki on valmiina ennen kilpailua. Samoin näistä sopiminen tulee tehdä siten, että esimerkiksi eri lajien joukkueiden kypärät ja ajopaidat ehditään tehdä samassa paikassa, kun osa kilpailuista on peräkkäisinä viikonloppuina.
Osittain tarvitaan myös erilaisia vaatetuksia eri lajeihin, on eri sponsseja, ajopaitoihin tulee kuljettajien omia sponsseja. Logojen hankkiminen, välittäminen, mallikappaleiden tarkistaminen ja korjaaminen, kuskeilta uudelleen vahvistuksien pyytäminen ovat aikaavievää touhua. Useimmiten vielä aina joku logo on väärässä muodossa, ei aukea tms. Kun tavarat ovat monen mutkan jälkeen valmiina, alkaa kuriirina toiminen, hakeminen ja toimittaminen. Viime hetken muutokset saattavat aiheuttaa vielä pari keikkaa painofirmaan, jotta numerot tms. saadaan lopullisesti oikeiksi.
Tiedottaminen joukkueista luo usein tuskaa ja joskus lehdistötilaisuudet ovat tarkoituksenmukaisia. Samoin joukkueiden yhteisleirejä järjestetään joskus ennen kilpailua tai varainhankintaleirejä. Sixin osalta kerhojoukkueiden linkittyminen maajoukkuehuoltoon ja sitä kautta tiedottaminen sekä vastuualueiden jakaminen eri asioista on monitahoista yhteistyötä.
Osa kuskeista ja mekaanikoista tarvitsevat lausuntoja työpaikkoihin, kouluihin tai armeijaan virkavapaan tai loman saamiseksi. FIM:lle tai promoottorille tarvitsee lähettää lehdistöinfot joukkueista, kuljetuskaluston tiedot varikkojärjestelyjä varten ja tiedot autokuskeista, jotta saavat sisäänpääsyliput. Muut liput tulee yleensä joukkueenjohtajien noutaa. Harvoin kaikki menee suunnitelmien mukaan ja motocrossin joukkue mm:ssäkään Santtu Tiaisen tiimi ei meinannut päästä varikolle, kun tieto tiimin tulosta oli hukkunut matkalle. Eli iltatöitä ja illan mittaan asiat kuitenkin saatiin järjesteltyä.
Samaan aikaan tietysti myös muut toimenkuvaan liittyvät asiat tulisi saada suunniteltua ja toteutettua, kuten syksyn koulutukset ja leirit, mitkä toisaalta valmennusta ajatellen pitäisi olla etusijalla. Urheilijarahastoa käyttävien kululaskujen ja sopimusten käsittely sekä ensi vuoden budjettiraamien hahmottaminen ja esityksen tekeminen hallitukselle ovat myös syksyisin ajankäytöllisesti haastavia.
Suomessa ajettava motocrossin joukkue-SM ja lähinnä sen sääntökyselyt myös aikaansaavat melkoisen puheluvyöryn syksyisin ja osa niistä suuntautuu mullekin, vaikka lähes poikkeuksetta itsekin on turvauduttava sääntökirja avaamaan, kun ei varsinaisesti omaa toimialuetta ole, vaan lajiryhmien.
Joukkuekilpailujen jälkeen menee hetki kulujen selvittämisessä ja matkan varrella on budjetissa pysymistä seurattava tarkasti. Rahastahan tiukimmat väännöt saadaan aikaiseksi ja usein syyllistetään, että ei jotain kulua makseta. Mun toimenkuvaan liittyen virhe tulisi oikeasti tehtyä silloin, jos en pysyisi määritellyssä budjetissa. Ei siis silloin, kun joku ei saa haluamaansa kulua maksetuksi.
Monta asiaa on, jotka eivät suoraan toimenkuvaani kuulu, mutta tarvitsee saada hoidettua. Onneksi joukkueenjohtajat osallistuvat osaan asioista ja toimistolla ilman Räsäsen Sirpan huolehtimista ilmoittautumisista, lisensseistä, starttiluvista sekä monista FIM:lta tulevista pyynnöistä ja niiden aikamääreistä, olisi moni kilpailu jäänyt ajamatta ja omalta osaltani asioita hoitamatta.
Kohta lähden supermotojoukkueen vaatteita hakemaan painosta ja huomenna aamulla vien ne ja kypärät lentokentälle joukkueen matkaan. Tsemppiä siis supermotojoukkueelle ensi viikonlopun kisaan!
http://www.moottoriliitto.fi/valmennus/koutsin-blogi/