Timo Lahti sijoittui viikonloppuna neljänneksi Tsekissä ajetussa speedwayn Kultainen Kypärä -kilpailussa.
Speedwayn legendaarinen Kultainen Kypärä -kutsukilpailu (Zlata Prilba) ajettiin 6.10. Tsekin Pardubicessä 76:nnen kerran. Vuonna 1929 ensimmäistä kertaa ajettu kilpailu on yksi speedwaymaailman arvostetuimmista henkilökohtaisista kilpailuista. Timo Lahti ajoi vuonna 2021 ensimmäisenä suomalaisena kilpailun podiumille ja voitti kultaisen kypärän 2023. Tämän lisäksi Lahti on voittanut nuorten kultaisen kypärän, Zlata Stuhan, vuonna 2013.
Kultainen kypärä ajetaan kisaan kehitetyllä ajokaaviolla, jossa yhdessä karsintaryhmässä ajaa erässä kuusi kuljettajaa kerrallaan. Jokaisessa ryhmässä kuljettajat ajavat kolme erää, joista kaksi parasta lasketaan tulokseen. Kuuden kuljettajan ryhmästä kolme parasta jatkaa aina seuraavaan vaiheeseen. Erävoittaja saa 5, toinen 4, kolmas 3 pistettä ja niin edelleen. Finaalierissä ajetaan poikkeuksellisesti 6 kierrosta normaalin neljän sijasta.
Edellisten vuosien menestyksen perusteella Timo Lahti aloitti kilpailun vasta neljännesfinaaleista eikä joutunut lainkaan alkukarsintaeriin. Ensimmäisessä karsintaryhmän erässä Lahti starttasi vitosradalta ja jäi yllättäen erän viimeiseksi. Toiseen erään Lahti starttasi kolmosradalta keulaan ja vei erän nimiinsä. Kolmannessa erässä tarvittiin hyvä suoritus ja se tuli, kun Lahti ajoi kakkosena maaliin.
Semifinaalin ensimmäisessä erässä kakkosradalta startannut Lahti sai huonon lähdön ja jäi erässä neljänneksi. Toiseen erään lähtöpaikka oli ulkoa, eikä ensimmäinen kurvi onnistunut. Erän tulos viides sija. Finaalipaikkaan vaadittiin viimeisen alkuerän voitto ja sen Lahti hoiti komeasti startaten keulaan nelosradalta ja karaten erävoittoon ennen finaalista tippunutta Niels Kristian Iverseniä.
Finaalin starttipaikka oli yksi päivän huonoimmista, rata 5. Ensimmäinen finaalistartti keskeytettiin ritsojen noustua Matthias Pollestadin aavistettua startin. Toisella yrityksellä päästiin liikkeelle ja siinä Lahti jäi jonon hännille. Kuuden kierroksen finaalissa Lahti taisteli itseään eteenpäin koko erän ajan, joka lopulta riitti sijaan neljä.
Lahti oli samaan aikaan tyytyväinen ja pettynyt.
– Selvää on, että harmittaa ettei mitalia tullut, mutta kyllähän se aika kova saavutus on, että olen ajanut itseni finaalierään tässä kisassa vuodesta 2021 asti joka vuosi. Tavoite oli tehdä se nytkin ja onnistua finaalissa. Finaaliin päästiin, mutta valitettavasti startti meni ihan pipariksi. Edessä on kuitenkin maailman parhaita jätkiä ja silloin jokaisesta sijoituksesta taistellaan viimeiseen asti, Timo Lahti kertoo.
– Päivä oli vaikea siinä mielessä, että ensimmäisessä erässä oltiin normaaleilla Pardubicen säädöillä ihan pihalla. Sitten meno hetkeksi parani, mutta vasta viimeiseen semifinaalierään tajusin, mitä meidän piti mopoille tehdä. Myös finaalissa pyörä oli loistava, mutta sössin itse startin ja siihen se mitali meni. Ei kuitenkaan paineta päätä pensaaseen, vaan ollaan ylpeitä hienosta kaudesta. Liigoissa ajettiin kultaa Saksassa ja Puolassa, hopeaa Ruotsissa ja Tanskassa, Timo Lahti päättää.
Teksti: Lahti Racingin tiedotus, kuvat: Daniel Sievers