Himalayan saa merkittävän piristysruiskeen valmistajan ensimmäisen nestejäähdytteisen moottorin muodossa.
Royal Enfieldin sanoin ”Himalayanin pointti ei ole maiseman dominointi ja maastossa kiitäminen aggressiivisten renkaiden ja valtavan tehon turvin. Se on tehty valjastamaan Himalajan voima ja toimimaan yhdessä sen kanssa, seikkailemaan, olemaan harmoniassa maaston kanssa ja nauttimaan siitä mahdollistaen samalla etäisimpienkin seutujen saavuttamisen.”
Korkealentoisille sanoille vaikuttaisi löytyvän katetta. Yksinkertainen teräsrunko, Showan 43-millinen USD-keula ja linkullinen monoiskari yhdistettynä yksisylinteriseen 40-hevosvoimaiseen ja 40 newtonmetriä vääntävään moottoriin sekä 17 litran tankkiin antavat ainakin luonnosta nauttimiselle hyvät lähtökohdat. Kun vielä joustomatkaa on molemmissa päissä kohtuulliset 200 milliä ja eturengas on 21-tuumainen, voi jo melkein kuulla seikkailun kutsun. Ja moottori, Sherpa 450, on muuten valmistajansa ensimmäinen nestejäähdytteinen.
Melko yksinkertaiseen pyörään on saatu pakattua modernejakin varusteita. 4-tuumaisessa pyöressä TFT-näytössä on yhdistettävyysominaisuudet ja karttanavigointi. Lisäksi kuljettajalla on valittavanaan eri ajotiloja. Värivaihtoehtoja on viisi ja valmistajalla on tarjolla jo esittelyn aikaan melko kattava valikoima seikkailuissa tarpeellisia lisävarusteita.