Haaviston lisäksi myös tiimin muut kuljettajat menestyivät erinomaisesti Matias Murron sijoittuessa sarjassa neljänneksi ja Junnolan viidenneksi.
Tiimi keskittyy myös ensi kaudella ensisijaisesti EM-sarjoihin, mutta EMX150-sarjan lisäksi tavoitteena on menestyä myös EMX250:ssa. Tiimi järjesti syyskuussa testilaisuuden jonka perusteella valittiin EMX150-sarjan kuljettajat.
– Ensi kaudella EMX150 sarjan taso tulee nousemaan entisestään ja kuljettajia on ilmoittautunut mukaan jo Yhdysvaltoja ja Etelä-Afrikkaa myöten. Uskon kuitenkin, että satsauksemme tuottaa tulosta ja Tatu ja Emil taistelevat sarjan voitosta, kommentoi Hondan maahantuoja Brandtin myyntipäällikkö Patrick Manner.
– Tatu sijoittui tällä kaudella viidenneksi ja olen varma, että yksi ikävuosi lisää tuo Tatulle kaivattua itseluottamusta ja voitontahtoa. Toisaalta Emil on sopeutunut erinomaisesti Hondan sarviin ja ajo näyttää äärimmäisen hyvältä jo tässä vaiheessa. Erityisen hienoa EMX150 EM-sarjassa on se, että kaikki ajavat identtisillä, vakiokuntoisilla Honda CRF150R pyörillä, joten tulos riippuu täysin kuljettajasta, jatkaa Manner.
Weckman innoissaan
Tiimin tuorein kuljettaja, 13-vuotias Weckman on nuoresta iästään huolimatta kerännyt menestystä sekä kotimaassa ja ulkomailla.
Vuonna 2012 hän voitti liigamestaruuden MX65-luokassa, seuraava vuonna tuloksena oli neljäs sija MX65 EM-sarjasta ja tällä kaudella Weckman voitti puolet ajamistaan MXC/A Suomen Cup-eristä sijoittuen EMX85 EM-sarjassa 15:nneksi.
– Olen innoissani tästä mahdollisuudesta ja olen valmis tekemään rajusti töitä mestaruuden eteen. Etukäteen pyörämerkin vaihdos mietitytti, mutta kaikki on sujunut todella hienosti. En ollut ikinä ennen ajanut Hondalla, mutta jo ensimmäisenä testipäivänä pystyin ajamaan vakio CRF150R:llä jopa kaksi sekuntia kovempia kierrosaikoja kuin tämän vuoden kisakalustollani, kertoo Weckman.
– Olen nyt kuukauden aikana ehtinyt ajaa yli 32 tuntia ja pyörä sopii todella hyvin minulle. Iso kiitos tästä sopimuksesta kuuluu myös Juha Punkille, joka jatkaa managerinani myös ensi kaudella.
Junnola ei hätkähdä
suuren maailman meininkiä
EMX150-sarja ajetaan motocrossin MM-sarjan yhteydessä, joten suuret puitteet ja haastavat radat saattavat aiheuttaa ylimääräistä jännitystä nuorille kuljettajille.
– Ajoin tällä kaudella koko EM-sarjan, joten en enää hätkähdä ns. suuren maailman meininkiä, vaan pystyn täysin keskittymään omaan tekemiseen, sanoo juuri 14-vuotta täyttänyt Junnola.
– Viime kaudella podium jäi niukasti haaveeksi, joten nyt treenaan todella kovaa ollakseni valmis kauden alkaessa ja tavoitteena on voittaa koko sarja. Treenaan tällä hetkellä pääasiassa isommalla Honda CRF250R-pyörällä, joka toivottavasti auttaa löytämään ajamiseen lisää agressiivisuutta ja vauhtia.
Haavistolla kova
halua menestykseen
Päättyneellä kaudella EMX150 EM-sarjassa eniten voittoja kerännyt, mutta lopulta loukkaantumisten jälkeen kahden pisteen erolla hopealle jäänyt 15-vuotias Haavisto jatkaa siis tiimissä ja siirtyy kivikovaan EMX250-sarjaan.
– Sarjassa toiseksi jääminen ja lipsahtaminen harmittaa edelleen, mutta olen kääntänyt sen haluksi treenata entistäkin kovempaa. Ajoharjoitusten lisäksi teen tällä hetkellä monipuolista kuntotreeniä kuutena päivänä viikossa ja on ollut mukava huomata että myös ajotreeneissä vauhti on kasvanut hyvin, kertoo Ylöjärveltä kotoisin oleva Haavisto.
– Olen mukana marraskuun 21. – 22. päivä Tampereella ajettavassa kansainvälisessä supercross kisassa ja siellä luonnollisesti tavoitteena on vähintään finaalipaikka. Päätavoite on kuitenkin ensi vuoden EM-sarja ja siellä menestyminen.
Tiimipäällikkö on
tyytyväinen trioonsa
Tiimipäällikkö Kusti Manninen on tyytyväinen ensi kauden kuljettajiinsa.
– Tiimiä perustaessamme tavoitteena oli aina saada tiimiin kuljettajia, joista ainakin yksi pystyy ajamaan EMX150-sarjan voitosta sekä yksi tai kaksi nuorempaa kuljettajaa jotka pystyvät ajamaan kisoissa podiumille, linjaa Manninen.
– Tavoitteena oli myös saada tiimiin jatkuvuutta myös kuljettajien osalta ja olemmekin tyytyväisiä saadessamme jatkaa Tatun kanssa EMX150-sarjassa. Tatun paras sijoitus oli tällä kaudella neljäs ja uskon, että mikäli Tatu jaksaa treenata ohjeiden mukaan niin hän tulee taistelemaan voitoista.
Odotukset ovat korkealla myös muiden osalta.
– Tiimin tulokas Emil on ehdottomasti yksi ikäluokkansa lahjakkaimpia kuljettajia ja on tottunut voittamaan, joten Tatu ja muut EMX150-sarjassa jatkavat kuljettajat saavat todella antaa hanaa, mikäli aikovat pysyä tämän nuorukaisen vauhdissa. Jere Haavisto osoitti taistelutahtonsa tällä kaudella voittamalla EM-osakilpailueriä lapaluu ja polvilumpio murtuneenakin, joten vaikkakin hyppy EMX250 sarjaan on todella kova niin uskon Jeren mahdollisuuksiin menestyä sarjassa.
Tiimipomolla piisaa työsarkaa.
– Nyt pitää vaan jaksaa yrittää haalia tiimille lisää yhteistyökumppaneita, jotta pystymme tarjoamaan entistäkin paremmat harjoittelumahdollisuudet junioreillemme. Joten potentiaaliset sponsoriehdokkaat, saa soitella, naureskelee Manninen.
Tiimi haastoi YLEX:n aamun
Ilen ja Matin crossikisaan
Julkaisutilaisuuden yhteydessä tiimin juniorikuljettajat pääsivät haastamaan YLEX:n aamushown juontajat Ilkka Uusivuoren ja Matti Ylösen leikkimielisessä motocross-kisassa.
Kisa oli osa Nenäpäivä-hyväntekeväisyyskampanjaa ja kaatumisia ja kolareita sisältäneestä kisasta tehty kooste näytetäänkin Nenäpäivä speciaalissa lauantaina 7.11.2014 YLE TV2 -kanavalla.
Lisäksi Manninen Bros Honda tiimi lahjoitti Nenäpäivän nettihuutokauppaan yli 400 euron arvoisen Arai-kypärän sekä uniikin Jere Haavisto-fanipaidan. Kampanjan sivut löytyvät osoitteesta nenäpäivä.fi
Tiimi julkaisee kauden 2015 yhteistyökumppanit Tampereen supercrossissa marraskuussa. Todellinen tulikoe on huhtikuun puolessa välissä, kun sekä EMX150- ja EMX250 EM-sarjat avaavat kautensa Italian MM-motocrossin yhteydessä.