Honda päivittää CRF250R- motocrossmallin kaudelle 2022. Pyörä on lähes kokonaan uusi lainaten merkittäviä osakokonaisuuksia tälle kaudelle uudistuneelta CRF450R isoveljeltään.
Lähes kaikki niin rungon kuin moottorinkin osalta on uutta, joten voidaan täysin perustellusti puhua kokonaan uudesta Honda CRF250R:stä.
Runko on käytännössä sama kuin kaudelle 2021 uudistuneessa Honda CRF450R -mallissa. Samoin jousituksen osat ovat samat. Aikaisempaan malliin verrattuna tämä tarkoittaa paitsi laadukkaampia, mutta myös kevyempiä komponentteja.
Kapeampien runkopalkkien ja uudelleen suunnitellun alarungon ansiosta runko painaa yli kilon vähemmän kuin aikaisempi konstruktio. Suurin muutos aikaisempaan on kuitenkin rungon jäykkyydessä; Vääntöjäykkyyden säilyessä ennallaan on rungon sivuttaisjäykkyyttä vähennetty yli 20 prosenttia, mikä parantaa ratkaisevasti ohjaustarkkuutta ja ennen kaikkea renkaiden pitoa. Takahaarukka on niin ikään täysin uusi ja myös sen jäykkyysominaisuudet on muutettu vastaamaan uuden rungon vaatimuksia. Takajousituksen Honda Pro-Link -linkusto on myös uusi.
Etupään molemmat T-kappaleet ovat uudet ja aikaisempaa joustavammat ohjaustuntuman parantamiseksi. Täysin säädettävä 49 mm Showa USD -etujousitus on versio tehdashaarukasta, jota Showa toimittaa MX-kilpailutiimeille Japanin mestaruussarjassa. Etuakselin kiinnikkeet ovat jäykemmät ja jousituksessa on 5 milliä enemmän joustoa kuin aikaisemmin. Showa takaiskunvaimentimen vaimennusmäntää on suurennettu ja jousimateriaalina on nyt maailman keveintä terästä! Takaiskunvaimennin on siten 200 grammaa aikaisempaa kevyempi.
Satula on nyt lyhyempi, kevyempi ja lisäksi 10 milliä matalampi takaa. Muutokset parantavat kuljettajan liikkumisvapautta pyörän päällä. Satula on myös paljon helpompi irrottaa kuin aikaisemmin. Pyörän huoltaminen on muutenkin helpompaa: Uusien muoviosien kiinnittävien ruuvien lukumäärä on vain 4 per puoli. Ilmanpuhdistajan vaihto onnistuu nyt yhdellä ruuvilla kiinnittyvän sivupaneelin takaa, ilman satulan irrottamista. Uutuusmalli on myös yli 70 milliä aikaisempaa kapeampi!
Ohjauskulmat on uudistettu jyrkemmiksi ja maavara on parantunut 8 milliä. Akseliväli on myös hiukan lyhyempi. 2021 Honda CRF250R painaa ajovalmiina 104 kiloa, yli 3 kiloa 2021-mallia vähemmän.
Laskennallisella virtausdynamiikalla (CDF) suunnitellut sivumuovit on valmistettu yhdestä kappaleesta ja ohjaavat aikaisempaa paremmin ilmavirtaa uusille, tehokkaammille jäähdyttäjille. Titaaninen polttoainesäiliö on tilavuudeltaan 6,3 litraa, ja myös se on suunniteltu uudelleen.
Vakiovarusteinen Renthal Fatbar Flex -ohjanko voidaan kiinnittää ylä T-kappaleeseen kahteen eri kohtaan, antaen näin 26 millin säätövaran taakse- tai eteenpäin. Kun pidikettä käännetään 180 astetta, ohjaustankoa voidaan siirtää vielä 10 milliä lisää perusasennosta.
Moottori
Uusi moottori on selkeästi aikaisempaa tehokkaampi. Huipputehoa on noin 10 prosenttia (4 hv) aikaisempaa enemmän ja vääntömomentti on parantunut 15 prosenttia. Ja ennen kaikkea; Koko kierrosalueella. Tuloksena on aikaisempaa helppokäyttöisempi ja nopeampi moottori.
Suurin osa parantuneesta suorituskyvystä on saa aikaiseksi uudella sylinterinkannella, jossa on sekä uudet tupla-venttiilinjouset, uudet kevyemmät nokat, että selvästi parantunut venttiilien ohjaus. Myös nokka-akselien voitelua on parannettu. Polttoaineen ruiskutus on myös uusi ja esim. ilmanpuhdistinkotelo on peräti 78 prosenttia aikaisempaa suurempi!
Uutta on myös 1-äänenvaimentiminen pakoputkisto. Se paitsi parantaa pakokaasujen virtausta parantaen tehoa, mutta on lisäksi selvästi aikaisempaa konstruktiota kevyempi. Uusien jäähdyttäjien kiinnityskulmaa on parannettu ja ne jäähdyttävät moottoria selvästi paremmin kuin aikaisemmin.
Vesipumpun käyttörattaat ovat uudet ja moottorin öljynkierto on aikaisempaa parempi ja tehokkaampi. Esimerkiksi sylinterinkannen öljynpainetta on kasvatettu ja määrää lisätty. Kytkin on uusi ja siinä on nyt enemmän kytkinlevyjä. Kestävyys on parantunut lähes 25 prosenttia, mutta silti kahvan käyttämiseen tarvittava voima on 4 prosenttia aikaisempaa pienempi.
Vaihdelaatikon rattaat, välitykset ja vaihderumpu ovat uudet. Myös vaihteensiirron mekanismit ovat aikaisempaa kevyempiä ja herkemmin toimivia.
Vaihdelaatikossa oleva vaihdeanturi mahdollistaa kolmen erilaisen sytytyskartan käytön jokaisella viidellä vaihteella.
Elektroniikka
HRC Launch Control -starttiavustin helpottaa onnistuneen startin ottamisesta. Asetuksia on kolme:
Taso 3: 8 250 rpm, mutaiset olosuhteet / aloittelija
Taso 2: 8 500 rpm, kuiva olosuhde / vakio
Taso 1: 9 500 rpm, kuiva olosuhde / Pro
Moottoritilan valintapainike (EMSB) muuttaa moottorin ominaisuuksia. Valittavissa on kolme karttaa erilaisiin ajo-olosuhteisiin tai riippuen kuljettajan mieltymyksistä:
Kartta 1: Vakio
Kartta 2: Pehmeä
Kartta 3: Aggressiivinen
Lisävarusteena saatavalla HRC ohjelmointi -työkalulla voidaan lisäksi karttoja 2 ja 3 säätää lähes rajattomasti sopimaan eri kuljettajien mieltymyksiin ja vallitseviin olosuhteisiin.
Ilmeinen päivitys vuosimalliin 2022 on uusi valintakytkin ohjaustankoon; Launch Control -merkkivalo, EFI-varoitus, EMSB-tilan painike ja LED-merkkivalo sijaitsevat nyt kaikki ohjaustangon vasemmalla puolella.
Toimitukset ja hinta
Uusi vuosimallin 2022 Honda CRF250R maksaa 8.690 € + toimituskulut.
Asiakastoimitukset alkavat elokuun lopussa 2021.
Pyörät myydään valittujen Honda moottoripyörä -jälleenmyyjien kautta tai www.hondabikes.fi -sivuilla olevan verkkokaupan kautta.
Syyskuussa järjestettävän Honda CRF Off-Road 2022 -koeajokiertueen aikataulu ja paikkakunnat ilmoitetaan myöhemmin hondabikes.fi -sivuilla.
Tekniset tiedot
Moottori
Tyyppi 4-tahtinen, yksisylinterinen DOHC
Kuutiotilavuus 249,4 cc
Poraus x isku 79 x 50,9 mm
Puristussuhde 13,9:1
Voimansiirto vaijerikäyttöinen 9-levyinen märkäkytkin, 5 vaihdetta, ketjuveto
Akseliväli 1477 mm
Caster 27,32 ast.
Jättö 115 mm
Istuinkorkeus 961 mm
Maavara 333 mm
Tankin tilavuus 6,3 litraa
Paino ajokunnossa 104 kg
Etujousitus Showa 49 mm USD-teleskooppi, teräsjouset
Takajousitus Showa Honda Pro-Link
Eturengas 80/100-21 Pirelli MX32
Takarengas 100/90-19 Pirelli MX32
Etujarrulevy 260 mm
Takajarrulevy 240 mm
Lue myös toisesta vuoden 2022 Honda-uutuudesta: