Kakkonen olikin sitten maailmanmestri Marc Marquez, jolle kirjattiin 27 kaatumista – kilpailuissa hän pysyi kuitenkin hyvin pystyssä.
Dorna tilastoi myös eri valmistajien kaatumiset suhteutettuna kilpailuissa olevien pyörien määrään. ”Ykkönen” oli juuri Aprilia:
1) Aprilia 25,0 kaatumista/pyörä
2) Honda 16,8
3) Suzuki 12,5
4) Ducati 12,1
5) KTM 9,0
6) Yamaha 8,8
Hondalla kaaduttiin siis lähes tuplasti enemmän kuin Yamahalla, mikä on hiukan yllättävää.
”Aika historiallinen tulos, että Hondalla kaaduttiin useammin kuin todella monilla muiden valmistajien pyörillä. En usko, että kyse on kovin paljon kuljettajista, esimerkiksi Dani Pedrosalle tuli kolme vuotta sitten koko kauden aikana vain kolme kaatumista, nyt kolme kertaa enemmän eli yhdeksän”, sanoo Hondan satelliittitiimin Cal Crutchlow.
”Ehkä tuo johtuu siitä, että olemme vain pystyneet ajamaan niin kovaa Hondalla. Ja Marc voitti maailmanmestaruuden, joten emme voi valittaa asiasta liiaksi.”
Marquezin 27 kaatumista on hämmästyttävä lukema, koskaan ennen urallaan hän ei ole kaatunut 17 kertaa enempää kauden aikana. Crash.net kysyikin Crutchlow’lta, olisiko kaatumisen aiheuttamia loukkaantumisia jotenkin mahdollista välttää.
”En oikein usko. Tosin nyt jo lopettanut kuljettaja Ruben Xaus laittoi aikanaan kisavarusteet päälle ja pomppi trampoliinilla lähes maan tasalla. Sieltä hän sitten hyppi ja kaatuili pois oppiakseen kaatumaan turvallisesti”, Crutchlow kertoo hauskan yksityiskohdan.