Ajo ajattaa ensi kaudella Moto3-luokan Red Bull KTM-tehdastiimissä uusina kuljettajina portugalilaista Miguel Oliveiraa ja eteläafrikkalaista Brad Binderia. Moto3-trion täydentävän tshekki Karel Hanikan jatkosopimus on enää julkistamista vailla.
Julkistamisen osalta sama pätee myös suomalaistallin uuteen aluevaltaukseen: Ajo Motorsportin ranskalainen paluumuuttaja Johann Zarco kilpailee kaudella 2015 Kalex-pyörällä Moto2-luokassa.
Ajo operoi MotoGP-luokassa – tässä vaiheessa – managerin roolissa. Ajo on järjestänyt suojateilleen, australialaiselle Jack Millerille ja espanjalaiselle Maverick Vinalesille pitkät, eli kolme vuotta kattavat pestit kuninkuusluokkaan.
Millerin sopimus on solmittu suoraan HRC:n kanssa ja hän debytoi ensi kaudella MotoGP-luokassa Hondan LCR-tiimin riveissä.
Vinales puolestaan toteuttaa unelmansa Suzukin tehdastallissa, jonne hän saa rinnalleen maanmiehensä Aleix Espargaron.
Jälkimmäinen häärää Barcelonasta käsin myös oman Moto3-luokan tiimin, eli Niklas Ajoa sekä espanjalaisia Gabriel Rodrigoa ja Ana Carrascoa KTM-pyörillä ensi vuoden MM-sarjassa ajattavan RBA Racingin omistajana.
Ajaako Miller Ajolle jo
neljännen mestaruuden?
Ajo Motorsport on saavuttanut GP-sarjan pienimmän luokan maailmanmestaruudet vuosina 2008, 2010 ja 2012 ranskalaisen Mike Di Meglion, espanjalaisen Marc Marquezin ja saksalaisen Sandro Cortesen ajamina.
Saumat neljänteen ovat olemassa, sillä Red Bull KTM Ajo-tiimin Miller on Moto3-luokan pisteissä toisena Japanin Motegiin tultaessa. Miller vaanii 11 pisteen päässä edellisessä osakilpailussa Aragonissa kärkeen karauttanutta Hondan tehdastiimin Alex Marquezia. Nuorempi Marquez siirtyy ensi kaudella Mika Kallion paikalle Marc VDS-tiimiin.
Miller uhkuu kaatumisen jäljiltä pisteettömästi kulkeneen Aragonin jäljiltä revanssia Motegissa. Ensi kauden kuvioilla kypärää ei tässä vaiheessa tarvitse enää kuormittaa.
– Keskittyminen on koossa. Nämä viikon välein ajettavat kolme kilpailua ovat todella tärkeitä, Miller viittaa Japanin lisäksi kotikisansa Australian ja edelleen Malesian suuntaan.
Miller nostaa kaikki käsillä olevat estradit, Motegin, Phillip Islandin ja Sepangin suosikkiradoikseen.
– Motegi on näistä ehkä se vähiten suosikki, mutta olen luottavainen. Ajoin täällä viime vuonna aika-ajossa viidenneksi ja kisassa kuudenneksi. Jatkamme samalla strategialla kuin Aragonissa. Oli harmi, miten Aragonin GP osaltani päättyi, mutta teimme siellä siitä huolimatta mahtavaa työtä. Kenties jopa kauden parasta, tähdentää tänä vuonna uransa neljä ensimmäistä GP-voittoa viimeistellyt Miller.
Näistä voitoista viimeisin on tosin jo viiden osakilpailun takaa, eli 13. heinäkuuta Sachsenringin radalla ajetusta Saksan GP:stä.