Tänään tiistaina puoli vuosisataa mittariin saava Ajo suhtautuu merkkipaaluunsa ristiriitaisin tuntein.
– Ei kai se elämä uuden iän myötä muutu miksikään, aika vanha olo on ollut jo pitkään, mutta toisaalta taas välillä unohtaa minkä ikäinen on, Ajo naurahtaa.
50 vuoden rajapyykin saavuttaminen kolahti miehelle itselleen vasta viime viikolla.
– Oikein säikähdin, kun huomasin viime viikolla, kun tuo ikä luki jossain. Peiliin katsoessahan sen iän on huomannut jo pitkään, mutta nyt sen tajusi konkreettisesti, Ajo jatkaa hekottaen.
50 vuoteen on Ajon osalta mahtunut monen tavallisen ihmisen elämä. Plakkarissa on useiden matkustuspäivien lisäksi menestystä niin kilpailijana kuin tiimin johtajanakin. MotoGP-sarjassa suomalainen lukeutuu yhdeksi arvostetuimmista ja menestyneimmistä tallipäälliköistä. Hän on saavuttanut Ajo Motorsportin Moto3- (aiemmin 125cc) ja Moto2-tiimien johdossa yhteensä kuusi maailmanmestaruutta, kolme MM-hopeaa ja kaksi MM-pronssia. Tällä hetkellä Ajon Moto2-tiimin kuljettajat ovat vahvasti matkalla kohti kahta MM-mitalia, kun kaudesta on ajamatta kuusi osakilpailua.
Aki Ajo on päässyt tiimeinen juhlimaan tällä kaudella useaan otteeseen Miguel Oliveiran ykkössijaa. Kuva: Ajo Motorsport
– Sunnuntain Misanon kilpailun jälkeen, kun katsoi pistetilannetta, niin se yllätti. Siihen nähden, miten kausi on mennyt, tuntuu hassulta, että ollaan näinkin korkealla.
– Taustalta löytyy kuitenkin tasaisuus. Vanhalla miehelläkin tasaisuus on valttia; päästään kun on tasainen, niin pärjää paremmin, kun ei tule mietittyä liikaa, Ajo vitsailee.
Tiimin portugalilaiskuljettaja Miguel Oliveira on tällä hetkellä MM-pisteissä toisena vain kahdeksan pisteen päässä luokkaa johtavasta Italian Francesco Bagnaiasta. Suomalaistallin toinen kuljettaja, Etelä-Afrikan Brad Binder nousi sunnuntaina MM-pisteissä kolmanneksi. Miehellä on tältä kaudelta tilillään vain yksi podiumsijoitus, voitto Sachsenringiltä, mutta nimenomaan tasaisten suoritusten kautta hän on raivannut tiensä MM-mitalitaistoon.
Miehen ikään ehtinyt Ajo ei ehdi juuri syntymäpäiviään juhlistaa. Ennen viime viikonlopun Misanon osakilpailua Aragonissa aloitettu testirupeama jatkuu Valenciassa.
– Kovasti testataan nyt Moto2-luokassa. Testimäärät ovat rajattuja, joten jätimme niitä tarkoituksella loppukauteen. Tällä viikolla testataan Valenciassa ja sitten onkin heti Aragonin kisa, jonka jälkeen jäädään myös sinne testaamaan.
Ajo Motorsportin tiimi käyttää kauden loppupuoliskolla paljon aikaa testaamiseen. Brad Binder tulee jatkamaan suomalaistallissa myös ensi kaudella. Kuva: Ajo Motorsport
Espanjasta MotoGP-sirkus siirtyy neljä osakilpailua käsittävälle kaukokiertueelle, joka pitää sisällään Thaimaan, Japanin, Australian ja Malesian osakilpailut ennen Valenciassa ajettavaa finaalia.
– Kaukomaan kisat on jostain syystä olleet meille aina vahvoja. Siellä on vähemmän hulabaloota, ja tiimihenki tulee kaukokisoissa ehkä paremmin esiin, kun ollaan siellä omalla porukalla ja pystytään keskittymään olennaiseen. Siellä yritetään iskeä kunnolla.
Ajo on aina korostanut, ettei titteleiden tavoittelu ole hänen toiminnassaan pääasia, mutta myöntää suoraan, että tänä vuonna mestaruuden saavuttaminen olisi hieno päätös Oliveiran ja Ajo Motorsportin yhteistyölle. Portugalilainen siirtyy kisaamaan ensi kaudeksi KTM:n MotoGP-talliin.
– Hyvältähän pistetilanne tällä hetkellä tuntuu, mutta harmittaa kyllä, jos ei tule mestaruutta. Aina olen sanonut, ettei tätä mestaruuksien takia tehdä, mutta toki se on mielessä ja tavoitteena etenkin, kun Oliveiralla on nyt viimeinen vuosi Moto2-luokassa.
– Binderin osalta tässä vaiheessa toivoisin ehkä enemmän, että olisi hyvä loppukausi ensi vuotta silmällä pitäen enemmän kuin tämän vuoden tulosta katsoen. Yritän häntä briiffata pitkän tähtäimen tavoitteeseen, että ensi vuonna pystyttäisiin taistelemaan mestaruudesta hänen kanssaan.
MotoGP-kausi jatkuu 23. syyskuuta Espanjan Aragonin radalla.